Föregående Nästa

Så städar du efter dig på nätet

Så städar du efter dig på nätet
26 juni 2013

4 av 10 arbetsgivare googlar arbetssökande. Nidia Larsson, jurist på Datainspektionen, och Emanuel Karlsten, konsult sociala medier, berättar hur du tar kontroll över ditt internetjag.

Annons

Enligt en undersökning som Stockholms Handelskammare och informationsföretaget Bisnode har gjort är det mer än fyra av tio arbetsgivare som kollar upp arbetssökande i sociala medier. Av de 886 tillfrågade arbetsgivarna svarade 45 procent att de kontrollerar kandidater via Facebook och 39 procent googlar arbetssökande. Det kan verka skrämmande för många eftersom internet är stort och det är svårt att ha koll på allt, men Emanuel Karlsten tror ändå att arbetsgivarna har en viss förståelse.

– Det är ganska logiskt att det görs en bakgrundskontroll på nätet och det är egentligen lika relevant som att kolla upp referenser. Jag tror inte att det är dina festbilder som avgör om du får jobbet eller inte utan det handlar om allvarligare fynd, säger han.

Hur ska du då göra för att undvika att den som googlar stöter på något som du inte vill att den ska se? Det första du kan göra är att ta reda på vad den som söker får upp för resultat på förstasidan. När du gör sökningar på exempelvis Google lär sig sidan efterhand hur du söker och anpassar därför resultatet efter dig, men genom en enkel inställning i webbläsaren kan du få upp samma resultat som personen som aldrig googlat dig tidigare.

– I de flesta webbläsare kan du googla i så kallat inkognito eller privat läge. Då blir du anonym och kan inte spåras genom cookies eller liknande, dessutom räknas du som förstagångssurfare och får upp ett helt neutralt sökresultat som inte påverkas av vilka sökningar du gjort tidigare, berättar Emanuel.

Facebook, Twitter, LinkedIn och andra sociala medier har alla användarvillkor som du accepterar när du blir medlem och du har även möjlighet att påverka hur mycket som syns utåt. Blogginlägg kan däremot vara svårare att hantera.

– I de forum på internet där du frivilligt går med finns det oftast goda möjligheter att helt radera din profil när du avslutar ditt konto, men vad andra publicerar är däremot svårare att ta kontroll över. Även om du raderar till exempel ett blogginlägg kan andra ha kopierat och spridit inlägget och då är det svårt att helt bli av med det, säger Nidia.

 

Går det att radera en dålig sökträff?

Är en originalsida eller din blogg borttagen är Google skyldiga att ta bort sökträffen men det finns inga garantier för att det sker omedelbart.

– Det är svårt att påverka sökträffar på kort sikt. Sökmotorer gör regelbundet kopior av alla nätsidor, ungefär som en skärmdump, som sedan ligger kvar i Googles register en viss tid. Du kommer inte åt sidan men innehållet som skärmdumpen avbildat finns kvar, förklarar Emanuel.

Det finns inte så många snabba lösningar utan det handlar mer om att långsiktigt äga sina sökresultat menar Emanuel.

– Bilder är svårare att hantera eftersom det inte finns lika tydliga regler där men man ska inte heller underskatta närvaro på internet. Så länge du har kontroll över vad som dyker upp vid en sökning är det en bra grej att visa att du hänger med i sociala medier.

 

 

Ta kontroll – Nidia och Emanuel tipsar

  • Var alltid försiktig med dina personuppgifter och se till att alltid läsa användarvillkoren innan du accepterar dem.

 

  • Du kan ”tvätta” din förstasida på Google genom att till exempel skapa en blogg i ditt namn och skriva två inlägg. Då skapar du neutrala sökningar som knuffar ner de dåliga resultaten.

 

  • Är du kompis med din chef på Facebook? Använd dina sekretessinställningar, där kan du själv kontrollera hur mycket var och en av dina vänner ser av din aktivitet.
Emelie Andersson
Publicerad 26 juni 2013
Föregående Nästa