Föregående Nästa

Så skapar du en hemsida för ditt event

Så skapar du en hemsida för ditt event
21 februari

Entreprenörer och egenföretagare är inte sällan i behov av att arrangera olika evenemang och sammankomster. Det kan handla om allt från nätverksträffar till produktreleaser, mässor, rektyteringsevenemang och mycket mer. Här hittar du tips på hur du skapar event och gör den en succé!

Annons

Genom att föra människor samman skapas förutsättningar för både synergier och mervärden som kan tas tillvara på av både arrangörer och deltagare. Att arrangera event i alla dess olika former är i sig en konst som kräver både processer och planering för att lyckas. 

I det här inlägget går vi igenom hur du kan sätta upp din egna hemsida för kommande evenemang.

Att skapa en hemsida för ett event är ett bra sätt att attrahera besökare och driva försäljningen av biljetter för ditt evenemang. Det är även enkelt att sätta upp en webbplats och dessutom – helt gratis!

Varför ska man ha en webbplats för sitt event?

More is better –  Att skapa en webbplats för sitt event innebär inte att du ska utesluta andra populära kanaler såsom sociala medier. Genom att synas i multipla kanaler (“omnichannels”) kan du öka förutsättningarna och chanserna bland personer i din målgrupp att fatta ett beslut att besöka ditt event.

Sociala medier är fantastiska kanaler att använda för att marknadsföra ett event. Samtidigt finns det flera begränsningar med sociala medier. Exempelvis har du med sociala medier begränsad möjlighet att styra vilken information du i första hand vill delge och hur information presenteras. 

Fördelarna med en egen hemsida för ditt event är att du dels har plats för all information som dina besökare kan tänkas ha behov av (eller som du vill förmedla). Dessutom har du möjlighet att bestämma vilka steg som måste tas av de som besöker din hemsida. Med en landningssida kan du exempelvis direkt tillhandahålla information som du vet att dina besökare har intresse av att känna till. 

Vilka föreläsare ska medverka på evenmanget? Hur ser schemat ut för eventet? Denna typ av information kan presenteras på ett sätt som gynnar ditt evenemang.

Vilken information ska man inkludera på sin event-hemsida?

  • Kritisk information: Plats (Karta), tid, datum, logi, transport
  • Information om pris och hur man köper biljetter (eller anmäler sig) 
  • Logga och namn på eventet.
  • Testimonials och utmärkelser. 
  • Bilder och media!  Marknadsför ditt event genom att väcka intresse med snygga bilder, filmklipp m.m.
  • Subscribe/Nyhetsbrev – Även besökare som inte kommer att delta på ditt aktuella event har ett stort värde. Genom att samla information om dina besökare kan du bjuda in dem vid ett annat tillfälle eller rikta marknadsföring vid kommande event.
  • Använd #Hashtag och integrera ditt event med övriga kanaler där du vill synas

Hur gör man en hemsida för sitt event utan kostnad?

Det tar i genomsnitt ca. 0.05 sekunder för besökare att bilda sig en uppfattning om en webbplats med ett event är av intresse eller ej. Genom att välja en proffsig hemsidebyggare och designmall för din webbplats kan du enkelt fånga intresset hos de som besöker din hemsida.

Har du en liten budget behöver du inte betala för en webbutvecklare eller liknande. Du kan enkelt sätt upp din sajt på egen hand via ett användarvänligt hemsideverktyg. 

Idag finns det flertal onlinebaserade verktyg du kan använda dig av för att skapa hemsidor helt gratis. Det finns vissa för- och nackdelar med att använda denna typ av gratistjänster. Exempelvis förekommer det inga gratisverktyg på marknaden som ger dig ett helt eget domän (“toppdomän”). 

Som gratisanvändare kommer du få ett så kallat “subdomän” till det verktyg du väljer att använda. Det innebär att din hemsida kommer att ha ett URL som ser ut ungefär så här: “dittnamn.hemsidebyggare.com”

I vissa fall kan detta vara ett problem och många användare väljer därför att betala för ett eget domän. För en hemsida som avser ett temporärt event är det dock i många fall helt acceptabelt med ett subdomän. Webbplatsen fyller ju endast ett temporärt behov och då duger vanligen ett gratis, subdomän bra. 

Det finns en rad plattformar att välja på som alla erbjuder användare att skapa hemsidor gratis. Det du bör tänka på är att välja en plattform som har ett stort utbud av färdiga designmallar (“templates”) för olika typer event. 

Här nedan har jag listat det plattformar som har bland de bästa utbuden vad det gäller designmallar för alla tänkbara typer av event. Hit hör både mallar för mer professionella behov såsom: konferens- och nätverkshemsidor. Men även designmallar för den som vill skapa ett privat event såsom en bröllopshemsida, julfest eller eventblogg.

Du behöver inte ladda ned några program utan loggar bara in i en onlineportal för det verktyg du vill använda. Du väljer en lämplig designmall som passar ditt event. Mallarna kommer vanligen med en bra uppsättning funktioner och färdiga sidor som ger dig bra inspiration och kan bespara dig mycket tid. Du kan ladda upp dina egna bilder och text i mallarna, ändra typsnitt, färgscheman och design. Du kan återanvända alternativt ta bort de funktioner som redan finns i mallarna (karta, kontaktsidor, scheman etc.). 

Några av de bästa hemsideverktyg som har färdiga designmallar för events är: Weebly, Wix och Webnode.

Du bör räkna med att det tar ca. 1-2 timmar att sätta upp en eventhemsida men det är välinvesterad tid. Du kan snabbt nå ut med information till deltagare och medarrangörer. Med en snygg webbplats framstår dessutom ditt event som mer professionellt och välorganiserat. Via din webbplats kan du självfallet knyta samman dina övriga kontaktytor. Du kan länka till eventuella facebooksidor, instagramkonton, Linkedin och övriga forum på internet.


av: Jacob Bartoletti

Publicerad 21 februari
Föregående Nästa