Föregående Nästa

Douglas Roos: Så mycket skratt är seriöst

Douglas Roos: Så mycket skratt är seriöst
22 april 2014

Låt dig inte avskräckas av att Douglas Roos är framgångsrik entreprenör, riskkapitalist och maratonlöpare. Här ger han dig nämligen tips på hur DU lyckas.

Annons

Han är känd som grundare av Ladbrokes Norden, Nyheter24 och som en av risk­kapitalisterna i tv-serien Draknästet. Just nu lägger Douglas Roos största delen av sin tid på Nyheter24 där han är arbetande styrelseordför­ande, och i tre olika bolag som han är delägare i. Här förklarar han hur du vinner en riskkapitalists intresse och varför du ska tänka som en löpare om du vill bli framgångsrik.

Vilka är och vilka har varit dina driv­krafter så här långt i karriären och som ­entreprenör?
– Pengar, för att pengar ger frihet. Nu kan jag ­bestämma över min tillvaro helt och fullt. Jag har aldrig varit attraherad av att köpa dyra grejer eller sluta jobba och röka kubanska cigarrer. Men pengarna ger mig frihet att starta nya bolag, jobba med det jag älskar och bestämma över min egen tid.

Har du principer för vilka affärsidéer du ­väljer att satsa på?
– Ja, jag vill alltid vara reko i affärer, kunna stå för det jag arbetar med och kunna berätta det för mina barn. Men jag ställer inga större krav på att det ska vara en verksamhet som utvecklar mig ­eller min personlighet. Jag skulle mycket väl kunna sälja regummerade däck i Motala om jag såg att det fanns bra affärsmöjligheter.

Vilka är dina viktigaste lärdomar om ­framgång så här långt?
– Att hålla fokus på uppgiften. Du måste veta vilka bollar du ska springa på och fokusera hårt. Du kan inte göra allting samtidigt. En annan sak är att lyssna på människor, men lagom mycket. Träffa några få personer som du litar på och prata med dem, men ta besluten själv. Lita på magkänslan.

Du är maratonlöpare, finns det likheter ­mellan löpning och entreprenörskap?
– Ja, det är väldigt relaterat. Båda handlar om ­uthållighet och ork. Entreprenörskap är som ett ­maratonlopp, det är inga 400 meter. När du börjar få kramp efter 35 kilometer är det bara att tänka positivt, trycka i sig en resorb och ge järnet. Jag är uthållig som fan och tröttnar inte. Det är egenskaper som jag upp­skattar hos andra också.

Vilka misstag gör många nya entreprenörer?
– Ett misstag är att inte våga gå hela vägen. Men du måste våga dra undan mattan för dig själv och inte ha några bakdörrar öppna. Du måste vara lite rädd helt enkelt. Ett annat misstag är att tappa ­fokus efter de inledande månaderna när för­älskelsen börjat lägga sig och verkligheten kommer ikapp. Då ska du inte börja springa på nya idéer utan komma ihåg känslan du hade från början. Givetvis måste du balansera det med att vara ärlig mot dig själv och veta när du ska sluta om det inte funkar.

Hur får jag dig intresserad av mitt företag?
– Du ska inte kunna sova på nätterna och det enda du ska göra på dagarna är att tänka på ditt bolag. Det ska vara ditt livselixir. Jag vill att du ska ha ­visioner men samtidigt vara realistisk och inte komma med siffror som är uppenbart fel. Du måste tro stenhårt på din affärsidé och vara beredd att jobba som ett litet djur. Titta inte på de som startar bolag och som blir uppköpta för miljoner efter sex månader. Titta på de bolag som drivs av entreprenörer och som efter tio år visar på goda siffror.

Exempel på bolag du inte skulle investera i?
– Snapchat är ett exempel. Det är ett fantastiskt verktyg där du kan dela bilder och video utan att materialet sparas. Men det finns ingen tydlig ­affärsmodell för hur man ska tjäna pengar på det. Facebook erbjöd tre miljarder dollar för bolaget, det skulle jag aldrig göra.

Hur ser du på framtiden?
– Jag är alltid positiv till framtiden. Den är spännande. Jag är nyfiken av mig, vill uppleva nya saker och kommer aldrig att bli en trygghetsnarkoman. Jag gillar att inte veta vad som ska hända.

3 tips – fånga riskkapitalistens intresse:

1. Andas din affärsidé. Få riskkapitalisten att känna att du äter, sover och andas din ­affärsidé. Att det inte finns något annat på hela jordklotet som är bättre och att du inte kommer att ge dig förrän du lyckats.

2. Kom ihåg dina siffror. Du skall kunna dina siffror utan och innan. Hur mycket säljer du för om tre år? Hur mycket är marknaden värd i Sverige/Europa/globalt? Vilka är dina löpande kostnader de första tre åren? Vad kostar dina marknadsinsatser?

3. Skratta lagom. Visa att du är en skön typ men att du även är superseriös. Våga slappna av, men var på tårna hela tiden. Våga skratta och vara glad, men skämta inte. Vinn deras förtroende.

 

Malin Letser
Publicerad 22 april 2014
Föregående Nästa