23 Sep 2010 kl: 00:00

Så marknadsför du dig med musik

Musik kan skapa merintresse för dig, och ge ditt varumärke en personlighet. Det är ett enkelt sätt att göra en presentation intressantare och en konkurrensfördel att visa att du tänker på alla sinnen. Tipset kommer från Jakob Lusensky, författare till boken Sounds like branding.

 

Det var som skivbolagsdrivande dj Jakob Lusensky upptäckte ett stort behov och en kunskapsbrist hos marknadsförare kring att använda musik för att nå ut med ett budskap. Samtidigt var musikindustrin i förändring och jakten på nya inkomstkällor var igång. Resultat blev det egna företaget Heartbeats international som nu hjälper andra att bygga starkare varumärken och nå ut bättre med hjälp av musik.

 

Du har beskrivit dig själv som en dj som gått över till the Dark Side?
– Förut jobbade jag med musik utan beställare. Som konsult är man ju mer i händerna på kunder. Men jag gillar båda sidorna! Det handlar om att kombinera två saker som jag brinner för – nya sätt att kommunicera och musik. Drivkraften är att få fler att förstå och uppleva musikens kraft.

 

Varför är musik en så bra varumärkesbyggare?
– Musik är känslor översatta i kommunikation. Musik engagerar. Det är det mest diskuterade ämnet på sociala medier och något man upplever med sina vänner. Musik är ett sätt att få människor med sig och skapa glädje.

 

Säljer man verkligen mer med musik?
– Ja. Det råder en stor reklamtrötthet hos människor. Det handlar om att skapa hängivna fans istället för bara konsumenter, något exempelvis Apple lyckats med. Där är musik och allt som innefattar artister ett starkt verktyg.

 

Kan du ge ett exempel på branding med musik?
– För Peak performance har vi tagit fram ett sound till butikerna. Vi har skapat en radiostation som streamar live, med 800 låtar. Konsumenterna kan även nå radiostationen via sina iPhones.

Ett annat exempel är när vi hjälpte Heineken att sälja mer av ett specifikt sex-pack genom att utveckla ett soundtrack som följde med vid köpet.

För Alfa Laval tog vi fram ett skräddarsytt paket som hjälper dem att skapa en konsekevent ton. Det innehåller en ljudlogotyp som kommer att användas i tv-reklamen när loggan visas, en 30-40 sekunders melodi som bygger på ljud-loggan och som används i telefonväxeln, och en fullängd sång på sex minuter som används som bakgrundsmusik för internfilmer och powerpoints på mässor.

 

Passar det här alla företag?
– Ja, de flesta har redan en grafisk identitet för att stå ut ur mängden på marknaden idag, att även etablera en musikidentitet kommer att vara standard i varumärkesbyggande framöver tror jag. Det är viktigt att vara medveten att man som företag redan låter. Men hur och på vilka premisser? Ska man låta det styras av slumpen eller ta kontroll? En ljudidentitet skapar en konskvent ton. Och en ljudlogga – som exempelvis Scans tallrik som trillar mot bordet – hjälper en att sticka ut.

 

Okej jag är såld – hur gör jag?

Här är Jakobs 5 frågor för att kicka igång ditt varumärkesbyggande med hjälp av musik:

1)     Får du använda musiken? Ha rättigheterna på din sida. Det finns ofta standarder, exempelvis STIM, så det behöver inte vara så svårt. Vill du köpa musik till en presentation går det enkelt på nätet. Testa till exempel Pumpaudio.com.

2)      Hur ska ni låta? Vi säger aldrig att ett företag ska hålla sig till en specifik genre, vi arbetar istället med värdeord som musiken ska associeras med, till exempel ”energi”. Det kan ju vara både hårdrock eller electro. Fråga dig själv vad dina kunder vill höra och var distanserad till ditt eget tycke och smak – om inte varumärket speglar din person.

3)      Ska ni jobba med en specifik artist? Det är viktigt att varumärket står för samma värderingar som artisten, annars finns en stor risk att det inte känns trovärdigt. Tänk på att oförutsedda saker som händer artisten (exempelvis det som hände Tiger Woods) kan skada varumärket om ni är för nära förknippade.

4)      Var ska musiken användas? På hemsidan, i en lokal, till presentationsmaterial, i teleofonväxeln, på event, på sociala medier, i iPhone? Välj musik efter tillfälle och användningsområde!

5)      Vad vill ni med musiken? Musik kan vara avtändande, som när man kommer in på en hemsida där man inte kan stänga av musiken, det är fruktansvärt irriterande. Bestäm musikens funktion och var tydlig med den.

 

 

Nyfiken på hur det kan låta?

Här är en låtlista Heartbeats international tagit framf ör att hjälpa Fotografiska museet med sitt sound: http://open.spotify.com/user/heartbeatsinternational/playlist/0EjtPjEPSRBkzxfL29KytV

 

 

 

Jakobs TED talk på ämnet Music Branding:

 

 

Mer om Jakob:

Ålder: 33
Bor: Lilla Essingen och Paris
Familj: Flickvän
Vilken låt skulle du använda för att marknadsföra dig själv? The Knife – Heartbeats
Intressen: Natur, psykologi och religion.
Lyssnar på: Det bästa inom varje genre. 
Vilka tedtalks lyssnar du gärna på? Alldeles för många men senast Barry Schwartz – The paradox of choice.