6 Sep 2010 kl: 00:00

Så marknadsför du dig med Facebook

Pelle Mårtenson på CV-Skolan vet hur du marknadsför dig på Facebook, och att det fungerar har han själv sett flera exempel på den senaste tiden:
– Jag har rekommenderat personer till uppdrag samt själv fått en del förfrågningar. En annan stor nytta är att få hjälp med olika grejer. Ofta får man snabba och bra svar!

 

Så hur gör man då? Det handlar absolut inte om att använda statusraden för att hela tiden skrika ut hur bra du är. Enligt Pelle bör du snarare passa dig för att framstå som ständigt strålande glad, positiv och framgångsrik.
– Vi blir lätt trötta på sådana människor och de känns ytliga. Jag tycker att man ska våga vara lite sur och butter och ärlig mellan varven. Det gör dig mer mänsklig. Jag har också upplevt att man snabbt kan få stort stöd om man berättar att det känns kämpigt just i dag.

 

Pelle har satt ihop en instruktionsvideo där han visar hur du stajlar din Facebook-profil så att det blir lätt för andra att se vem du är och vad du är ute efter och därigenom lätt för dem att rekommendera dig. Knepet menar han är att sedan själv använda Facebook för att hjälpa dina kontakter:
– Skanna av vad folk skriver och söker och se om du kan para ihop två personer så att en affär uppstår. Efter ett tag kommer säkerligen det omvända att hända och då är det du som blir rekommenderad.

 

Hur man ska balansera användandet av Facebook privat och professionellt är, enligt Pelle, den kanske knepigaste frågan, men han menar att det viktiga är att bestämma sig. Vill du se det som en privat ”latjolajbangrej”? Då är allt okej som är okej i din vänkrets, men du måste vara noga med att inte släppa in några andra. Vill du använda det med en professionell baktanke? Då kan det löna sig att vara mer generös med vilka du släpper in som dina vänner, men det gäller också att vakta tungan lite när det gäller dina statusuppdateringar.
– Du måste inte använda din Facebook-profil som marknadsföringskanal. Men du bör ju naturligtvis se till att du inte har någonting på den som kan verka till din nackdel. Räkna med att potentiella arbetsgivare kollar din profil.

 

Så här marknadsför du dig på Facebook:


[object width=”450″ height=”278″] [param name=”movie” value=”http://www.youtube.com/v/rZuDZvY8ES0?fs=1&hl=sv_SE” /] [param name=”allowFullScreen” value=”true” /] [param name=”allowscriptaccess” value=”always” /] [/object]