Föregående Nästa

Så lyckas du med ditt kreativa CV

Så lyckas du med ditt kreativa CV
01 februari 2012

Att sticka ut från mängden känns som ett måste för att rekryterare ska lägga märke till ditt CV. Men att bli alltför kreativ kan ge en enkelbiljett ner i papperskorgen. Så här undviker du blindskären.

Annons

Tänk i utkanten av lådan
”Thinking outside the box” känns kreativt, men många missar att det är längs lådans ytterkanter som det skapas saker som faktiskt går att använda. Undvik gärna ett färglöst CV som försvinner i mängden, men om du i stället översätter det till binär kod och trycker det spegelvänt på en slips blir du bara en kuf utan verklighetsförankring. Då thinkar du alldeles för långt outside the box.

Fokusera på leveransen
Arbetsgivare med ett stort kandidatflöde vill kunna jämföra ditt CV med andra. I en sådan rekrytering tjänar du på att skriva ett strikt och vanligt CV för att sedan bränna ditt kreativa krut på själva överlämnandet. Bli ihågkommen som den trevliga kandidaten som lämnade sin ansökan personligen och grattade receptionisten på namnsdagen.

Spontana ansökningar ger mer utrymme
Om du söker en utannonserad tjänst ska du hålla dig till riktlinjerna. Söker du däremot spontant hos ett företag där du verkligen vill jobba kan du kosta på dig mer kreativitet.

Anpassa efter målgruppen
– Kreativitet är bra men det måste passa i sammanhanget, säger Ingela Skullman, vd på CV-byrån TeamFactory i Enköping. Om du söker jobb som konditor kan en tårta vara ett sätt att särskilja sig från mängden och visa att du är rätt person för jobbet. Söker du däremot jobb som jurist så tror jag att både tårta och ansökningshandlingar åker rakt ner i papperskorgen.

Copy – paste
Genom att titta på ett företags hemsida får man en bild av hur de vill profilera sig och om det verkar finnas utrymme för kreativitet.
– Jag brukar ge mina deltagare rådet att ”härma” dem så mycket som möjligt, säger Paulina J. Gustafsson, coach på Antenn Consulting AB. Är det en strikt jobbannons, skriv ett strikt brev, hitta synonymer till de ord som står i annonsen och härma gärna färgmässigt och typsnittsmässigt.

 

 

 

LÄS MER:

 

Hårda tider kräver finurlig marknadsföring – här är 30 CV:n där måttfullhet och läsbarhet får stryka på foten för design. Funkar eller inte, bedöm själv …
6 dec 2011 14:51
Är det positivt att vara lite kreativ när man utformar sitt CV, eller verkar det snarare avskräckande? Shortcuts expert på CV och personlig marknadsföring tipsar hur du ska tänka.
Hoppsan! Ansökningstiden till ditt drömjobb går ut om en timme. Och du har inget cv alls. Omöjligt läge eller frisk utmaning?
Anna har lyckats göra en ny typ av CV som rekryterare och cv-experter verkligen älskar! ”Helt fantastisk ansökan, har aldrig sett något liknande. Hon skulle få komma på intervju direkt!”.
När du slåss med 200 personer om jobbet gäller det att håva in alla poäng du kan. Låt ditt CV skina mer än alla andras med experternas tips.
Videopresentationer blir allt viktigare i framtiden, tror experterna. Men bara som komplement. Traditionella cv:n kommer att vara kvar länge till.
Henrik Harr
Publicerad 01 februari 2012
Föregående Nästa