Föregående Nästa

Så lurar du deppen med appar

Här är apparna som hjälper dig må bättre
22 januari 2015

Psykologen och forskaren Hoa Ly har korsbefruktat KBT-behandling med prylen som de flesta har nära till hands - mobiltelefonen.

Annons

Hoa Ly utvecklar sin forskning i klinisk psykologi till smartphone-appar som stöder terapi och beteendeförändring. Han vill förändra psykologivärlden med hjälp av teknik, och har bland annat utvecklat Livvy, en app som bygger på KBT-metoder och som används i samband med terapi. Den laddas ned i AppStore, men kräver en kod från terapeuten för att kunna användas.

– Livvy gör det enklare för personer i terapi att göra sina hemuppgifter – övningar och aktiviteter – mellan sessionerna. Det är ingen självhjälps-app, utan ett verktyg att på ett smidigt sätt planera, komma ihåg och spara data kring sina hemuppgifter. Samtidigt är det ett verktyg för terapeuten att dokumentera och följa upp klientens utveckling även utanför terapirummet.

”Har man en släng av stress och ångest, kanske ett par depressionssymptom utan att vara kliniskt deprimerad, kan det vara nyttigt att skriva tacksamhetsdagbok”

Hoa Ly menar att intresset för mental hälsa ökar, samtidigt som allt fler mår sämre. Han är övertygad om att tekniken, i form av till exempel appar och poddar, på ett konkret sätt kan hjälpa människor att börja må bättre.

– Det finns en uppsjö mindfulness-appar för både Iphone och Android med handfasta övningar som ofta fungerar väldigt bra i en app. Hemligheten är att träna på dessa övningar regelbundet. Att bara göra det ett par dagar under några veckor räcker inte, då händer inte så mycket. Tricket är att få in en kontinuitet, precis som med fysisk träning, och det är ofta det som är den stora tröskeln.

Hoa Ly lyfter upp appar som Happier och Gratitude Journal där man gör dagliga tacksamhetsuppdateringar för att träna hjärnan att uppskatta de bra sakerna i livet.

– Har man en släng av stress och ångest, kanske ett par depressionssymptom utan att vara kliniskt deprimerad, kan det vara nyttigt att skriva tacksamhetsdagbok. Hela konceptet går ut på att lyfta fram en sak per dag som är bra i sin tillvaro. På så sätt kan man faktiskt lura hjärnan att värdesätta det som är bra, istället för att bara fokusera på de jobbiga sakerna.

Han vill även slå ett slag för appar som hjälper till att organisera och strukturera upp tillvaron för studenter.

– Stress är en så stor del av studentlivet, och jag tror att många skulle behöva hjälp med att arrangera livet lite smidigare. Det finns massvis med att göra- appar och praktiska list-appar som förenklar och ger översikt. Struktur är jätteviktigt.

App- och poddguide

Att prata med kompisarna om prestationsångest, stress och depression är inte alltid helt lätt – men i dag finns fler möjligheter. Shortcut har samlat olika appar, poddar och sajter som kan vara en hjälp på vägen för dig som mår dåligt.

Appar för självhjälp

De senaste två åren har det släppts flera svenska appar som ger användaren verktyg för att hantera depression och ångest. Apparna ska naturligtvis inte ses som ersättning för kontakt med vården, men de kan hjälpa den som vill ändra sina negativa tankar eller vara ett komplement till professionell terapi för den som mår dåligt.

Här är några exempel på appar för självhjälp:
Iselfhelp IOS 
Fri från depression och fri från ångest. Baserad på KBT, kognitiv beteendeterapi, och innehåller uppgifter och övningar som hjälper dig att ta kontroll över din situation.

Feelyapp IOS | Android
När du har besvarat frågor om dina känslor skräddarsys ett träningsprogram för att du ska må bättre, bli lyckligare och förebygga problem som stress och bristande engagemang.

Poddar om psykologi

Oavsett om du vill ha tips för en bättre psykisk hälsa eller bara lära dig mer om psykologi finns många poddar att upptäcka.

Exempel på svenska poddar om psykologi:
Psykpodden. Christian Dahlström och Rebecca Anserud pratar om psykisk ohälsa och delar med sig av egna erfarenheter. Exempel på ämnen som tas upp är depression, panikångest, bipolär sjukdom och adhd.

Psykologiradion. Här delar psykologer och forskare med sig av sin kunskap kring psykologi och psykiska sjukdomar, men ger även tips på hur du kan hantera sorg, stress och relationsproblem.

Motivationsmaskinen. Coachen Ann-Charlotte Falkvidds podd om personlig utveckling. Behandlar ämnen som karriärval, personliga värderingar och visualisering.

Sajter där du kan få stöd

Mind.se. Stödsajt för dig som mår dåligt eller har haft självmordstankar. På deras sajt kan du läsa mer om psykisk ohälsa och diskutera i forumet. Här finns även Självmordsupplysningen med chatt varje vardag klockan 19–22.

Shedo.org. Stöttar dig som mår dåligt psykiskt, skadar dig själv eller har ätstörningar. Här finns forum och jourmejl för både drabbade och anhöriga.

Tjejzonen.se. Här kan alla upp till 25 år som identifierar sig som tjejer få stöd av Tjejzonens volontärer, så kallade Storasystrar. Både den allmänna chatten och Ätstörningszonens chatt är öppna söndagar till torsdagar klockan 20–22.

Therese Johansson
Publicerad 22 januari 2015
Föregående Nästa