Föregående Nästa

Så läser du platsannonsen rätt – 5 tips

Så läser du platsannonsen rätt – 5 tips
18 maj 2009

Ska du söka nytt jobb? Hur du läser platsannonsen kan vara avgörande för om din ansökan leder till drömjobbet. Du måste läsa noga, värdera om du uppfyller kraven och koppla ihop din ansökan med tjänsten. Här är fem tips!

Annons

– När du läser en platsannons ska du först titta efter vilka kvalifikationer som efterfrågas och om de stämmer överens med din egen utbildning och erfarenhet, säger Stefan Dahlberg som är rekryterare på Poolia.

 

– Därefter ska du se vilka andra detaljer som arbetsgivaren vill ha, till exempel att du ska vara strukturerad eller stresstålig. Gillar du inte det ska du inte söka jobbet.

 

Om profilen däremot stämmer in på dig och du börjar skriva din ansökan måste du tänka på att lyfta fram och trycka på det som efterfrågas i annonsen, både i cv:t och i det personliga brevet. Det kan vara en viss utbildning, en viss erfarenhet eller ett särskilt datorprogram.

 

Uppmärksamma ord i annonsen som du kan bemöta i din ansökan, men var självkritisk när du värderar vilka krav du uppfyller. Om du vet med dig att ditt ordningssinne är halvtaskigt ska du inte ljuga. Dessutom måste du vara beredd på att kunna ge exempel på de egenskaper du påstår att du har.

– Du bör uppfylla grundkraven, säger Stefan Dahlberg. Du kan ha chans även om du inte uppfyller varenda liten detalj i annonsen, men då finns det risk för att personerna du konkurrerar med har vad som krävs.

 

Även om du kan söka ett jobb utan att ha allt som efterfrågas, påpekar Stefan Dahlberg att det är skillnad om du söker jobb för att bli uthyrd av ett bemanningsföretag eller för att bli direktrekryterad till ett företag.

– En person som hyrs ut på konsultuppdrag ersätter för det mesta en annan person under en begränsad tid. De förväntas därför komma in i arbetet fort. Då krävs det att personen har just den erfarenhet och de utbildningar som efterfrågas.

 

Blir du i stället direktrekryterad till ett företag är tanken att du ska utvecklas i rollen och inte behöver vara fullärd från dag ett. Då är chansen större att du får jobbet även om du inte har alla kvalifikationer.

 

Fem tips för att läsa jobbannonsen rätt:

1. Läs annonsen noga. Slarva inte. Vad är det som lockar dig? Finns det något du inte gillar?

 

2. Skriv ner vilka krav som ställs på dig som söker. Har du allt? Om inte, har du det som väger tyngst och är det värt att söka i alla fall?

 

3. Ta reda på mer om företaget. Det märks i din ansökan om du har gjort din research. Dessutom kan det vara bra för dig att själv bilda dig en uppfattning om vilket ställe det är du försöker ta dig in på.

 

4. Koppla ihop din ansökan med tjänsten, företaget och det som krävs i annonsen. Visa att du vet vad de efterfrågar och att du har vad som krävs.

 

5. Att ringa eller inte ringa – det är frågan. Kontaktpersonen i annonsen finns där för att ge upplysningar om tjänsten och många ringer för att etablera en kontakt. Har du rätt kvalifikationer och tydligt tar med dem i din ansökan uppmärksammas du ändå.

 

 

Källa: Stefan Dahlberg på Poolia, Karriärguiden.se och Monster.se

Kristina Hultquist
Publicerad 18 maj 2009
Föregående Nästa