20 Okt 2011 kl: 00:00

Så inspirerar du dina medarbetare

Att använda sig av improvisationsteater på jobbet är en populär och ofta omtyckt metod att träna konfliktlösning, förbättra kommunikationen eller för att förändra sitt eget förhållningssätt. Det säger Helen Lindahl, dramapedagog och skådespelare som varmt rekommenderar improvisationsteater som verktyg för chefer som vill ge sina medarbetare chansen att utvecklas.
– Det handlar mycket om att skapa igenkänning och få med sig publiken. Vi använder mycket humor och om vi går in i en roll och skriker ”HÅLL KÄFTEN KÄRRING, ser du inte att hela väntrummet är full med folk?” när vi spelar för vårdpersonal, så skrattar publiken väldigt igenkännande. ”Gör ni så” säger jag och får till svar ”Nej, men vi skulle vilja!” Det är otroligt befriande att se någon leva ut det de själva förtränger, säger Helen Lindahl.

 

Tillsammans med kollegan Sofia Czinkoczky driver hon företaget Aktör edutainment som har fått blicka in i de flesta branscher. Bland kunderna finns kommuner, reningsverk, banker, utbildningsföretag, försäljningsavdelningar, forskarvärlden. Och precis som inför vilken roll som helst gäller det att läsa på och sätta sig in i de olika världarna.
– Vi brukar ladda oss själva med buzzwords – sånt som är lätt att göra humor och  igenkänning av.
Några traditionella rollspel där publiken tvingas spela en roll är det sällan fråga om.
– Nej, det är snarare jag som är jobbige Bengt, och så får medarbetarna spela sig själva och testa olika sätt att hantera honom.

 

Vissa övningar görs deltagarna emellan, som att testa att säga ”ja” där många reagerar med ett ”nej”, inför till exempel förändringar och ny teknik.
– Vi jobbar mycket med ett accepterande förhållningssätt, där man får verktyg för att kunna förhålla sig till det som sker. Ofta kommer vi in i ett läge där det har varit mycket omorganisationer eller utbildning och det behövs lite energi och inspiration för att komma vidare.
– När det gäller konflikthantering jobbar vi tillsammans med en psykolog. Vi visar olika delar i en konflikt och låter medarbetarna träna mot oss. Sedan får de feedback från gruppen, psykologen och från mig.
Men alla är inte bekväma i situationen. Medelålders män kan vara mer skeptiska än andra. Ingenjörer kan ha svårare än servicepersonal att lämna sin komfortzon och våga improvisera.
– Vi är bra på att känna in vår publik och är inte ute efter att provocera. Det kan ta ett tag för vissa att upptäcka att något som är roligt också kan beröra allvarliga saker.

 

 

PROVA SJÄLV!
Tre snabba improvisationsövningar att jobba med om måndagsmötet går i stå:

 

HÅLL HÄNDERNA FRAMFÖR DIG, KNUTNA. Håll upp vänster tumme och höger pekfinger. Byt sedan, så att du håller upp höger tumme och vänster pekfinger. Och byt. Byt igen.Snabbare, snabbare. Hjärnan får något nytt att jobba med och ni får ett litet skratt och kan sedan gå vidare.

 

GÖR ORDINKASTNINGSLEKEN. Bestäm ett antal ord innan mötet, som ni kastar in allteftersom i en diskussion eller torr dragning. Garanterat humörhöjande!

 

ANVÄND DET ACCEPTERANDE FÖRHÅLLNINGSSÄTTET. Säg ja och gör dina medarbetare till stjärnor. Lyssna, bekräfta och lyft fram dem.

 

 

Text: Ulrika Hoffer, ulrika.hoffer@comhem.se
Foto: Kristofer Hedlund, kristofer.hedlund@universum.se

 

Tidigare publicerad i Shortcut magasin nr 2 2010.