Föregående Nästa

Stressforskarens tips för att minska stressen på semestern

Young beautiful woman relaxing in a hammock with laptop in a tropical resort. Break time
10 juli

Sommaren är årets höjdpunkt för vissa och en ångestpuck för andra - den är mycket, men för många innebär den trots allt en efterlängtad ledighet och ett avbrott från vardagen.

Annons

-Vi behöver återhämtning, och semestern ska vara en tid då vi får varva ner och sänka våra stressnivåer.

Det säger Göran Kecklund, professor och ställföreträdande föreståndare på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet. Att vi behöver ladda batterierna står klart – men det finns inte tillräcklig forskning för att påstå att en längre och sammanhängande ledighet alltid är att föredra.

– Fyra semesterveckor i rad ger inte nödvändigtvis en bättre återhämtning än en kortare ledighet. Men det kan vara att föredra för den som har svårt att varva ner och att prioritera egentid – för efter ett tag kommer man förhoppningsvis in i en lugnare lunk, säger han.

Längtan efter en lång ledighet innebär ofta höga förväntningar på allt som ska göras och upplevas. Men att ta itu med både träningen, dig själv och husets fasad samtidigt som du ska resa, hälsa på släktingar och aktivera barn blir kanske inte så avkopplande.

Försök att sänka ambitionen för semestern och var realistisk: man kan inte hinna med allt.

-Återhämtning ska inte bara handla om att vila, men jag tycker att man ska passa på att sova ut och att tillåta sig att göra ingenting.

Ett späckat semesterschema med många åtaganden utanför jobbet är förklaringen till att en del är stressade på ledigheten. Men för andra är det arbetsrelaterat – kanske har man inte hunnit jobba undan det man hade på sitt bord innan semestern. Att man är stressad över jobbet kan förstås bero på olika saker, men när det rör sig om rena resursproblem så är det svårt att själv lösa hela problemet med hjälp av mindfulness och bättre andning.

Gränsen mellan jobb och fritid har som bekant suddats ut. Vi lever i en tid där många kan jobba var och när som helst. Det flexibla arbetslivet innebär möjligheter, men också stora utmaningar – exempelvis har de stressrelaterade sjukskrivningarna mer än fördubblats på tio år.

Gör man sig själv en otjänst genom att jobba från hängmattan?

– Jag vill inte råda till det ena eller andra här – det som passar en person kan vara ett dåligt upplägg för någon annan. Men om man småjobbar på semestern så tycker jag att det ska vara frivilligt. Om man känner att man måste svara på mejl och finnas tillgänglig på semestern fastän man inte vill eller orkar så är det en bra idé att prata med sin chef och hitta en lösning tillsammans.

Stressforskarens tre tips för att minska stressen på semestern

Sov mycket

Prioritera sömnen och sov så mycket du kan och har lust med.

Låt semestern vara kravlös och ett avbrott från vardagen. Att koppla av kan vara att läsa en bok i hängmattan eller att springa en runda i spåret. Lyssna på kroppen och gör saker som du får energi av.

Sänk ambitionerna

Det är lätt att vilja maxa semestern, men om ledigheten har ett allt för späckat schema är risken att den inte blir så avkopplande. Att ha en plan för semestern kan vara bra, men se till att du åtminstone har några dagar som är fria och där du faktiskt kan göra det som du känner för just den dagen. Sänk kraven och var realistisk!

Jobba bara om du vill

Din arbetsgivare kan inte kräva att du jobbar på semestern – så prata med din chef om du känner att du måste arbeta eller vara tillgänglig och inte vill det. Om du kollar jobbmejlen så är det bra att begränsa det till några dagar i veckan – och lägg in ett autosvar så att du kan prioritera vad du vill svara på.


(Källa: Göran Kecklund, professor och ställföreträdande föreståndare på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.)

Publicerad 10 juli
Föregående Nästa