Föregående Nästa

Så gör du slut med din arbetsgivare

Så gör du slut med din arbetsgivare
13 oktober

Varför är det så svårt att göra slut? Du vet att du vill, kanske har du funderat på det under flera månader, men det sista steget är det enda som saknas. Vi på Shortcut listar våra bästa tips för att göra slut med sin arbetsgivare.

Annons

Timmarna går och du sneglar på klockan för femte gången idag. Hon är inte ens tolv än. Hur länge till klarar du av att vara här? Dina dagar har börjat kretsa kring att stirra ut genom fönstret och drömma dig bort, är gräset grönare på andra sidan? Eller är du bara trött på din chef? Oavsett varför du vill göra slut med din arbetsgivare så fastnar många på det sista steg – att faktiskt göra slut. Därför listar vi några beprövade metoder för bästa avsked.

 

Göra slut-SMS:et

För dig som tycker det är jobbigt med ögonkontakt eller bara vill skjuta upp konsekvenserna av din handling till senare är “göra slut-SMS:et” lockande. Lika enkelt vore det att skicka ett mail förstås i sann corporate-anda, men då tappar du den kalla handen som ett kort SMS ger. Många anser att göra slut-SMS:et är den fega vägen ut – andra kallar det för en konstform. 

Göra slut-SMS:et förblir en kontroversiell metod, och vi på Shortcut menar att det endast bör användas av dig som är ute efter att ge den kalla handen till din arbetsgivare. Göra slut-SMS:et är inte ute efter att bygga några broar, utan bör snarare jämställas med en stor grävmaskin som används för att brutalt riva ner hela konstruktionen som håller bron på plats.

Gör inte slut via SMS.

 

Det långa emailet

Du har fått nog av din chefs långa, passivt-aggressiva emails och ser din chans att ge tillbaka. För vad vore bättre än att ge chefen en knäpp på näsan i form av ett plötsligt “jag gör slut-mail”, avslutat med samma gamla “Med vänliga hälsningar”? Kanske tar du tiden att bygga upp en hel struktur med bullet points, med titlar såsom “Anledningar till att jag gör slut”, “Händelserna som fick glaset att rinna över”, eller varför inte bara skriva dit en lista med allt du ser fram emot att slippa på en daglig basis?

Eller ser du din chans till att upprätthålla en god relation till din arbetsgivare? Du skriver ett enda långt kärleksbrev, avslutat med ett stycke om det ack så jobbiga beslut att säga upp sig, självklart med ett litet tillägg om hur fina era år varit tillsammans. Du klappar dig själv på axeln för ett bra avskedsmail och går vidare med din dag. Samtidigt sätter din chef sin middag i halsen när han skumläser mailet efter en lång dag på jobbet. Ja, chansen finns att din chef fortfarande ser det som en kniv i ryggen.

Gör inte slut via email.

 

Det jobbiga samtalet

Du har kallat in till möte med chefen. Hen ser på dig med oroad min, en ovan syn. Normalt sätt är det ju hen som bjuder in till möte, och det faktum att du inte velat berätta vad ert korta möte ska handla om har redan skapat en känsla av oro och ångest hos din chef. Din chef kanske till och med börjar med att skämta bort sin ångest – “Man skulle kunna tro att du ska säga upp dig så som du bjudit in till mötet” med ett nervöst skratt, och i det ögonblicket överväger du att att hänga på jargongen och låtsas om att du ville prata om något annat. 

Men nej, det här är ditt ögonblick. Istället börjar du ditt förberedda tal om de fantastiska år du haft hos din arbetsgivare, hur mycket du uppskattat din chef som mentor (vare sig det är sant eller inte), men att det är dags för dig att “ta nästa steg i karriären”. Glöm inte bort att din chef varit här förut – din chef har troligtvis suttit i fler möten med anställda som sagt upp sig än du har sagt upp dig från ett jobb. Kanske försöker hen sig på något knep, eller rent av en löneökning som för en stund får dig att överväga ditt beslut. Men du påminner dig själv om varför ni har det här samtalet, att du redan försökt att få det och fungera men faktiskt kommit till insikten att det är över. Att göra slut kan göra ont, men du vet att du gör det för ert eget bästa.

Gör slut genom att träffas.

 

För dig som jobbar på distans

Om du inte har möjlighet att faktiskt träffa din chef men fortfarande vill behålla en god relation så är det virtuella mötet din vän. Ta mötet på allvar och planera för att ha webbkameran på. Att dyka upp i en smutsig t-shirt och morgonfrissa kommer att tolkas som att du redan gett upp, och även om så är fallet vill du självklart att din chef ska tro att du tar det här på allvar.

Glöm inte bort att du tappar en viss mänsklig närvaro när ni har ett digitalt möte, och du gör rätt i att fundera över vilken ton du ska använda dig av när du berättar din nyhet. Du vill inte låta för kall, men inte heller ge sken av hur länge du tänkt på det här – vår poäng är att behandla din arbetsgivare med respekt genom att vara närvarande, vältalig och lugn i din ton.

 

Glöm inte bort varför du väljer att göra slut med din arbetsgivare. Det är enkelt att fastna i alla fina minnen, eller påminnas om de där kollegorna som gjort det extra svårt att föreställa sig en annan arbetsplats än denna. Du vinner inget på att stanna kvar för länge på en arbetsplats där du inte längre trivs. För guds skull, se bara till att göra slut genom att faktiskt träffas. 

 

TEXT: Yasser Radhi

 

Publicerad 13 oktober
Föregående Nästa