28 Jan 2010 kl: 00:00

Så gör du det digitala CVt till din vän

”Välkommen, det tar bara tre minuter att fylla i ditt CV hos oss!”,

”Har du ditt CV registrerat hos oss? Det tar mindre än 2 minuter!”

Känns ovanstående igen?

 

Tillgängligheten som arbetssökanden får genom CV-databaser är helt enorm men vi ska vara ärliga: CV:t ser inte så snyggt ut som det skulle kunna göra. Fort men fel brukar det heta och när du fyllt i ditt dokument har du visserligen kommit undan ifrån att lägga ner så mycket tid men risken har ökat dramatiskt att din ansökan bara bli en i mängden.

 

Frida Lindblom, VD och karriärkonsult på MinKarriär, säger att även om CV-databaserna har inneburit otroligt mycket för arbetsmarknaden så har den också lett till ett förslappat slentriananvändande av CVn:

– Folk fyller i rutorna lite på måfå och tycker att det är krångligt och bökigt och lägger därför inte ner den energi som krävs för att det ska bli bra, menar hon.

 

Men kan man verkligen göra så mycket med de förinställda mallarna? Tricket enligt Frida är att förstå att CV-databaser egentligen bara bryr sig om ettor och nollor:

– När du fyller i rutorna och personlighetsbeskrivningarna så tänk på vilka sökord som en potentiell arbetsgivare skulle använda för att hitta någon med din kompetens, säger hon och fortsätter:

– Det är något som kräver lite eftertanke och som i ärlighetens namn tar mer än två minuter att göra.

 

När man då faktiskt har tänkt igenom innehållet i sitt digitala CV men ändå inte tycker att layouten är så snygg, finns det vägar att gå runt detta? Frida menar att det beror på hur mycket tid du har lust att lägga ner på ditt jobbsökande.

– Det finns tre olika nivåer att lägga sig på och med varje steg ökar du naturligtvis möjligheten att sticka ut ur mängden, säger hon.

 

Här är hennes tips:


Bifoga ditt eget CV och lägg ner tid på det layoutmassigt!

Här kan du låta din personliga stil få fritt spelrum (med vissa förbehåll). Du kan ha med rubriker som du inte har tillgång till i CV-databasen samt lägga upp innehållet efter den ordning som du vill att läsaren ska få tillgång till informationen. Här kan du också döpa dokumentet till det/de nyckelorden som förknippas med din profil för att underlätta att det dyker upp i de sökningar som arbetsgivarna gör.

– Genom att anstränga dig och visa att du utöver det digitala CV:t har utformat ett eget CV undviker du att ge intrycket av att din registrering var den tionde som du gjort den dagen, tipsar Frida.

 

Använd dig av sajter som till exempel www.visualcv.com

Du kan även använda dig av sajter som exempelvis VisualCV som ger användarna möjlighet att skapa intresseväckande digitala CVn.

VisualCV är en relativt ny och kul CV sajt som ger dig möjligheten att kombinera dina meriter tillsammans med en portfolio där du kan ladda upp arbetsintyg eller arbetsprov för nyfikna arbetsgivare och headhunters. Du kan lägga till ett flertal olika funktioner och får dessutom förslag på olika layouter. Självklart finns det mer avancerade tjänster som kostar pengar men du kan ändå skapa ett attraktivt dokument helt kostnadsfritt, berättar Frida.

 

Det fina med denna lösning menar Frida är att du får en personlig länk till ditt CV som du till exempel kan lägga in i dina profiler på CV-databaserna och på Shortcut.nu:

– Det blir ett snabbt och snyggt sätt att presentera dina erfarenheter och kompetenser digitalt.

 

Skapa en egen hemsida/blogg!

Idag behöver man inte vara en datorspecialist för att få till en snygg blogg eller hemsida. Beroende på vilken bransch du befinner dig i kan detta vara ett väldigt effektivt sätt att marknadsföra dig själv och dina kunskaper på, tipsar Frida. Anledningen till att det inte är så många som använder sig av detta är att de tror att det ska vara svårt eller ta allt för lång tid, menar Frida. Hon säger dock i samma andetag att det här tipset inte är aktuellt för alla branscher:

– Att som sjuksköterska ha en egen hemsida skulle förmodligen inte ge samma effekt som det skulle för en marknadsförare.

 

Som alltid handlar det om att ha sunt förnuft när man tittar på vart man ska lägga ner sin tid och energi i sitt jobbsökande. Frida uppmanar att sätta på dig arbetsgivarglasögonen och fråga dig själv om du hade uppskattat det om du varit arbetsgivare.