Föregående Nästa

Så ger du kollegan kritik och feedback – 5 tips

Så ger du kollegan kritik och feedback – 5 tips
05 mars 2013

Du stör dig på kollegan men vet inte hur du ska framföra kritiken. Eller så vill du ge feedback på ett bra sätt men kan inte formulera dig. Kolla här så hittar du konkreta tips!

Annons

”Hur tänkte du här?”, ”Så där kan du väl ändå inte göra?!”.

Du stör dig på något kollegan gör. Om och om igen. Till slut får du nog och säger ifrån – men när du väl får tummen ur kanske det inte blir så pedagogiskt eller nyanserat som du hade önskat.

 

För att få ut något konstruktivt av en konfrontation gäller det att tänka på upplägget. Konsten att ge kritik är just en konst. Här hittar du värdefulla tips som kan ta bort den där skavande känslan som dyker upp vid konflikter på jobbet.

 

1. Vad har hänt?

Beskriv det specifika beteendet som du inte tycker är okej. Ha något konkret att peka på.
Exempel:
”De sista tre gångerna när vi har suttit på möten tillsammans har du avbrutit mig när jag försökt förklara hur jag tänker.”

 

2. Utgå från dig själv och peka på konsekvenser
Uttryck hur du upplever situationen, eller vad konsekvensen av beteendet blir. Då blir det tydligare varför problemet är just ett problem.
Exempel: ”Jag känner mig utanför och tappar lusten att prata”, ”jag tycker inte det är ett okej beteende”.

 

3. ”Jag vill”
Tala om vad du vill ska hända – tala inte om för andra vad de ska göra. Utgå från dig själv så blir det lättare för personen att ta till sig kritiken.
Exempel: ”Jag vill prata klart innan du talar om dina synpunkter”.

 

4. Växla spår och ta emot responsen
– Lyssna vad den andre har att säga.

– Bekräfta vad du uppfattat.

– Ställ frågor.
– Upprepa ditt budskap

 

5. Feedback

När du ska ge feedback finns några viktiga stolpar att ha i åtanke.

– Använd alltid jag-budskap. ”Jag ser/uppfattar/tycker…” till skillnad från ”Du ÄR…”. Det är mindre aggressivt.

– Beröm specifik och gärna inför andra.

– Konstruktiv feedback ges alltid inför fyra ögon.

– Ha modet att ta upp det igen och följa upp.

– Se vilka känslor som uppstår hos dig.

– Var tydlig – undvik att linda in det.

– Följ gärna formeln 4:1 – alltså fyra gånger så mycket beröm som konstruktiv feedback. Det du fokuserar på växer!

 

Källa: Framfot.se

Cecilia Bäcklund
Publicerad 05 mars 2013
Föregående Nästa