Föregående Nästa

Så förbättrar du balansen mellan jobb och privatliv – idag!

Så förbättrar du balansen mellan jobb och privatliv – idag!
08 oktober

På en allt mer digitaliserad arbetsmarknad blir det svårare och svårare att skilja mellan ditt privata och ditt professionella liv. Hur gör man då för att hitta en sund balans mellan de båda? Shortcut har listat 5 exempel på hur du kan förbättra din balans mellan privat- och arbetsliv redan idag!

Annons

Har du fått ett viktigt jobbsamtal mitt i myskvällen med kompisarna? Med dagens digitala verktyg suddas gränsen mellan jobb- och privatliv ut allt mer. Kollegor och chefer kan kontakta dig på kvällar och helger och viktiga mejl kan dyka upp på din telefon under semestern. Det privata kan också skapa ett störningsmoment i ditt arbetsliv, om exempelvis mormor ringer och vill prata eller om vännernas gruppchatt är igång konstant under din arbetsdag. Hur skapar man då en bra och hälsosam balans? Här är 5 tips!

Sträva inte efter det perfekta schemat

När man hör begreppet work/life-balance tänker man ofta på den där perfekta människan som har en superproduktiv arbetsdag för att sen komma hem tidigt och laga en mysig middag till familjen. Detta är en idealistisk bild som är väldigt svår att uppnå för många. Istället för att försöka vara perfekt kan du vara realistisk, och planera utifrån de förutsättningar just du har. Vissa dagar kanske du måste jobba över lite, medan du under andra dagar kan gå hem tidigare för att umgås med nära och kära. Det viktiga du måste tänka på är att inte låta en del helt ta över den andra. För att ge ett exempel: i cirka hälften av alla kriminalserier är huvudpersonen en polis som försummar sin familj för att spendera 20 timmar per dygn i jakt på den senaste seriemördaren. I den andra hälften av alla kriminalserier är huvudpersonen en polis som använder sina arbetsresurser och all sin vakna tid till att typ stalka sin exfru. Du vill inte vara någon av dessa personer! Om du istället aktivt försöker skapa en jämvikt mellan det privata och det professionella så kommer du med tiden att uppnå en hälsosam balans.

Gör din mentala hälsa till en prioritet

Ångest, depressioner och utmattning blir allt vanligare på jobbet. En anledning kan vara just att man har svårt att prioritera sin tid i kombination med att vi är konstant digitalt uppkopplade. Du är alltså hela tiden fullt medveten om vad som behövs göras på jobbet, samtidigt som du ska upprätthålla ett socialt liv, städa och laga mat hemma. Det blir helt enkelt överväldigande. Om du upplever att din mentala hälsa blir ett problem måste du prioritera den. Vanliga symptom på utbrändhet är att du känner dig energilös trots vila, har sömnproblem och ångest eller att du känner dig konstant förvirrad och glömmer saker. Du kan även uppleva kroppsliga symptom som hjärtklappning, yrsel eller magbesvär. Har du dessa problem är det av yttersta vikt att söka hjälp på vårdcentralen och att prata med din arbetsgivare. Ingen arbetsuppgift är värd besväret om det är på bekostnad av ditt välmående!

Skapa tid för dig själv och dina nära

Jobbet är absolut en viktig del dig, men det borde inte vara hela ditt liv. Du är en individ med mål, drömmar och hobbies som inte är arbetsrelaterade – se till att prioritera dem och att göra saker som gör dig glad. Det krävs att du tar kontroll och agerar för att du ska kunna skapa tiden för dig själv. Börja med att avsätta tid i ditt schema som du ägnar med din familj, dina vänner eller din partner och se till att faktiskt genomföra det.

Rensa bort onödiga aktiviteter 

För att kunna frilägga tid i ditt schema kan det vara bra att fundera över vilka saker du gör i ditt liv som inte ger dig speciellt mycket glädje eller mening. Börja med att lista vilka aktiviteter eller personer du tycker är viktigast i ditt liv. Se till att vara ärlig mot dig själv, och att listan faktiskt reflekterar dina behov. Skapa sedan tid för att kunna göra de sakerna eller umgås med de människorna som är viktigast. Utifrån din lista blir det också lättare att se vad som kan rensas bort eller trimmas ner – sitter du kanske i timmar framför Instagram på kvällarna eller umgås med personer du egentligen inte gillar så mycket? Unna dig själv att lägga din tid på saker du verkligen bryr dig om. 

Ändra dina rutiner

Det är lätt att vi fastnar i dagliga mönster som kanske inte är speciellt bra för oss. Det är lätt att exempelvis ha som rutin att köpa snabbmat till middag efter jobbet, eller att ligga i sängen och kolla på TikTok hela kvällen. Fundera över vilka saker som skulle kunna göra ditt liv bättre – kanske laga mat från grunden? Börja träna? Börja lägga pussel? Det kan vara vad som helst egentligen, bara det gör ditt liv mer glädjefyllt och meningsfullt! Att göra saker som gör en glad kommer att ge dig energi som du kan lägga på ditt arbete, en win-win alltså!

Avslutningsvis så tycker vi på Shortcut att du ska ha ett jobb du känner passion för. Om du känner att varje dag på jobbet är en pärs är det kanske dags att söka sig vidare, eller utbilda dig till något annat. Med tanke på hur mycket tid vi spenderar på jobbet är det otroligt viktigt att ditt arbete känns meningsfullt, roligt och energigivande.

Publicerad 08 oktober
Föregående Nästa