Föregående Nästa

Så får du nytt jobb 2009

Så får du nytt jobb 2009
23 juni 2009

Bygg ditt personliga varumärke och var konsekvent! Helena Nordström, marknadschef på rekryteringsföretaget Skill vet hur du får jobb trots lågkonjunktur. Dessutom tipsar hon om hur du marknadsför både dig själv och ditt företag på stram budget.

Annons

Både din personliga och ditt företags marknadsföring i långkonjunktur kräver kreativitet.

– Lågkonjunkturen är ett tillfälle att styra om delar av marknadsbudgeten till webben och ha en dialog med kunderna där, säger Helena Nordström som är marknadschef på Skill.

Hennes bästa tips till dig som letar nytt jobb i lågkonjunkturen är att bygga ditt personliga varumärke och att vara konsekvent i ditt byggande. Dessutom tipsar hon om att se rekryteringsföretagen som en väg till flera jobbmöjligheter

– Skarpa personer har rekryteraren i åtanke för kommande uppdrag så se intervjun hos ett rekryteringsföretag som en viktig investering för framtiden.

 

Vem är du? Berätta lite om dig själv!

Jag är en sömländsk enäggstvilling som bor i Jönköping och drivs av marknadsföring, affärer och kreativitet.

 

Beskriv din karriärväg lite kort!

Jag har en magisterexamen i medieproduktion från Linköpings universitet. Jag har därtill läst grafisk design i England. Under mitt magisterår åkte jag till New York och undersökte hur varumärket Sverige byggs utomlands. Parallellt med det startade jag upp Designito – Sveriges mötesplats för designstudenter.

Efter examen arbetade jag under två år med uppbyggandet av ett nytt kårhus i Norrköping. Jag ansvarade för marknadsföring, finansiering och planering av utformning och verksamhet.

2006 fick jag möjligheten att etablera nytt kontor för rekryterings- och undersökningsföretaget Skill i Jönköping. Jag flyttade till Jönköping och började bygga Skill från grunden – idag tre år senare har vi ett 20-tal kunder i Jönköping och är lönsamma.

 

Du jobbar som marknadschef på rekryteringsbolaget Skill, hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

Parallellt med min roll som ansvarig för Jönköpingskontoret är jag marknadschef. En dag på jobbet kan innebära planering av kundevent och utskick, arbete med google-optimering, konkurrentbevakning, framtagande av nya trycksaker, pressbearbetning, planera nyhetsbrev och att arbeta med affärsutveckling. Allt detta sker i nära samverkan med framförallt VD, försäljningschef och HR-chef.

 

Berätta lite om Skill!

Vi skapar möjligheter för akademiska talanger! Detta gör vi genom att rekrytera och hyra ut unga akademiker. Vi gör det även genom våra undersökningsuppdrag där vi för varje uppdrag anställer en ung akademiker. Skill grundades 1997 och vi anställer årligen 300 talanger åt våra kunder.

 

Vad tycker du om ditt jobb? Vilken är den roligaste arbetsuppgiften? Vilken är den största utmaningen?

Det är en fantastisk förmån att arbeta med något som skapar sådan nytta – efter en lyckad rekrytering har vi skapat en positiv förändring i en människas karriär, vi har en nöjd kund som vässat sin kompetens och därigenom ökat sin konkurrenskraft – och samtidigt tjänar vi pengar och kan utveckla vår verksamhet. Just nu är den stora utmaningen att gasa i lagom takt. Vi har expansionsplaner men det är viktigt att vi växer med bibehållen kvalitet och lönsamhet.

 

Hur har ni märkt av lågkonjunkturen?

Lågkonjunkturen har inneburit att fler hyr in istället för att anställa direkt samt ett uppsving för våra undersökningsuppdrag. Det har också inneburit att vi har fler sökande till våra lediga tjänster.

 

Vilka är dina bästa marknadsföringstips så här i lågkonjuktur?

Att se lågkonjunkturen som ett tillfälle att styra om delar av marknadsbudgeten till webben. Här kan man hitta väldigt kostnadseffektiva marknadsföringslösningar men jag tror framförallt att det är viktigt att satsa på att ha en dialog med kunderna, vilket är väldigt enkelt att ha på webben. Jag tror också på att dela med sig av mycket kunskap till kunderna, det skapar förtroende. För de som ännu inte börjat med sökordsoptimering, rekommenderar jag även detta. Lågkonjunktur innebär ofta åtstramade marknadsbudgetar vilket ställer kreativiteten på prov.

 

Och har du något tips för hur man ska få nytt jobb 2009 – trots lågkonjunktur?

Bygg ditt personliga varumärke och var konsekvent i ditt byggande! Fundera kring vart du vill och tala om för rätt personer vart du vill! Prata också om dina framgångar i passande sammanhang!

Se rekryteringsföretagen som en väg till flera jobbmöjligheter – fördelen med att komma på intervju på ett rekryteringsföretag är att rekryteraren kan ha flera tjänster och bolag att diskutera. Skarpa personer har rekryteraren i åtanke för kommande uppdrag så se intervjun hos ett rekryteringsföretag som en viktig investering för framtiden. Vi letar alltid efter drivna, ödmjuka och högpresterande individer som kan bära varumärket Skill ute hos våra kunder.

 

Vad har du för karriärmål och drömmar?

Jag vill vara med och bygga företag och arbeta med marknadsfrågor. Det som gör Skill till en sådan bra arbetsplats är att det är en kreativ miljö där jag får testa mina idéer. Det är även viktigt att jag ständigt känner en utmaning och kan stå för det jag gör.

 

Hur hittade du till Shortcut?

Jag läste magasinet och surfade sedan in på Shortcut.nu. Jag gillar rappheten och kreativiteten som Shortcut utstrålar!

Besök Helenas Shortcutprofil!

Kontakta Helena!

 

Läs om flera av Shortcuts medlemmar:

Bästa karriärtipset: ”Ha rätt chef!”

Jag är helt besatt av mitt jobb och född till att göra det!

Shortcut Redaktion
Publicerad 23 juni 2009
Föregående Nästa