18 Maj 2009 kl: 00:00

Så blir du vald – talangscoutens tips

Geraldine Joseph arbetar som projektledare för intraprenörsnätverket Talent for Growth på företaget Talentia, där hon hamnade efter sin psykologutbildning. Hon letar upp talanger och har hittat några gemensamma nämnare för dem som lyckas.

 

Vad jobbar du med? Allt från marknadsföring av nätverket till personbedömningar inför rekryteringar. Vi kopplar ihop företag som vill växa med entreprenöriellt drivna unga människor.

 

Vad tycker du om ditt jobb? Det är toppen tack vare att jag får träffa så många passionerade och begåvade människor samtidigt som jag får bidra till många företags tillväxt.

 

Vad är det mest spännande i ditt liv/din karriär just nu? Att möta de utmaningar som ett förändrat konjunkturläge för med sig och finna möjligheter i det.

 

Vilka möjligheter har du hittat i lågkonjunkturen? Högkonjunktur är på sätt och vis incitamentsdödande eftersom allt egentligen går bra då. Nu behöver alla som jobbar nära marknaden verkligen göra vårt yttersta för att vara bättre än konkurrenterna, vilket gör att man utvecklas snabbare, professionellt såväl som personlighetsmässigt. Till nyexaminerade som har svårt att få jobb är ett tips att starta eget – ju mindre man har desto mindre har man att förlora. Bättre nu än senare med bostadslån och barn i bilden, och dessutom är det ett plus i CV:et att ha drivit eget företag!

 

Kan du berätta lite mer om din utbildningsväg och karriärväg! Jag läste psykologprogrammet vid Uppsala Universitet och var tidigt inställd på en karriär i näringslivet snarare än inom vården. Men vägen var inte alls självklar – det finns förvånansvärt få psykologer på HR-företagen vilket gjorde det klurigt att se sin plats. Genom en kompis fick jag dock tips om en ledig position på Talentia år 2006 och här har jag varit sedan dess.

 

Du gick från researcher till projektledare – hur gick den resan till? Jag arbetade som researcher under slutet av min utbildning och skrev min uppsats i samarbete med Talentia i ämnet entreprenörskap. I samma veva stod det klart att företaget skulle satsa på ett nytt nätverk för unga intraprenörer – och jag var inte sen att anmäla mitt brinnande intresse för att leda det! Intresset var ömsesidigt och jag började jobba heltid som projektledare.

 

Hur går rekryteringsprocessen till hos er? Kunden ger oss en kravprofil. Vi gör en search bland etablerade kontakter, och tar kontakt med allt från 20 till 150 nya personer för ett och samma uppdrag. Vi intervjuar dessa, presenterar de bäst lämpade för kunden som också intervjuar och ett urval av dessa gör tester. Vi tar referenser och förhoppningsvis skriver den bästa kandidaten på ett anställningsavtal.

 

När du gör personbedömningar – vad letar du efter? Ödmjukhet är otroligt viktigt och avsaknad av det kan vara en ”dealbreaker” även om allt annat är rätt. Att det är tydligt att man brinner för det man gör är också viktigt – man kan aldrig bli bäst på något man inte har ett genuint engagemang för. Erfarenhet från relevant roll eller bransch är ibland nödvändigt, men intressant är annars erfarenhet som visar på initiativförmåga. Jag uppskattar också när kandidater har reflekterat kring sina studie- och yrkesval i livet och tar ansvar, särskilt när de har hamnat fel eller gjort misstag. Att skylla ifrån sig är inget hit!

 

De talanger ni hittar – finns det några gemensamma nämnare för dem? För att återknyta till det jag nämnde innan – de bästa har ett oförfalskat intresse för sitt jobb, och om de är chefer, för sina medarbetare. De är duktiga på att ”koka soppa på en spik”, de ser möjligheter och de jobbar efter sina egna förutsättningar.

 

Ni tillämpar Capability Match – kan du berätta om det verktyget och varför det är bra att använda? Capability Match görs framför allt när vi arbetar med chefsrekryteringar – metoden används regelbundet av vårt systerföretag Enhancer för att bedöma individers förmåga till att hantera komplexitet, och hur denna utvecklas över tid. Metoden är väldigt effektiv för att förutsäga hur en persons förmåga utvecklas över tid men också för att analysera vilken nivå medarbetare bör ligga på i en organisation.

 

Hur lyckas man som entreprenör enligt dig? Säljet är A & O. Dessvärre är många studenter och nyexaminerade idag ointresserade av försäljning, vilket är en katastrof. Särskilt då många gärna vill starta eget någon gång. Inget, hur bra det än är, säljer sig självt.

 

Vad har du för marknadsföringstips? Återigen, även här är säljet viktigt eftersom säljarna ofta är de som har närmast kontakt med marknaden. Prata med folk och sälj. Om man ska använda sig av annonsering ska man vara försiktig med att inte skjuta för brett utan verkligen känna sin målgrupp och dess forum.

 

Vad gör du gärna på fritiden? Förutom pojkvän, familj och vänner tillbringar jag mycket tid med en systemkamera framför nyllet och är gärna på resande fot. Hellre Mumbai än NYC just nu.

 

Hur hittade du till Shortcut? Via en kompis.