Föregående Nästa

Så blir du ditt företags ambassadör

Så blir du ditt företags ambassadör
01 mars 2008

Är du en bra ambassadör för ditt företag? Shortcut ger tipsen som får chefen att skicka fram dig nästa gång det är dags att representera.

Annons
1. Bli expert på just ditt företag

När du träffar kunder är det viktigt att visa att du behärskar ditt företag och dess historia innan och utan. Har du bara några få inövade svar riskerar du att framstå som en bluff.

2. Kom i tid

Att komma tid signalerar att du respekterar och tar både dina kunder och ditt företag på allvar.

3. Lär dig språk

Att ta sig fram på knackig engelska ger definitivt inte det intryck som du är ute efter.

4. Presentera en enad front

Även om det råder oenigheter inom företaget är det viktigt att ni visar en enad front utåt.

5. Behandla människor lika

Var alltid lika vänlig mot receptionisten som du är mot chefen. Förutom att det borde vara en självklarhet att vara lika trevlig mot alla, så innebär det alltid risker att vara otrevlig. Du vet aldrig vem som är släkt med vem, eller vem som inom några år kan ha klättrat till en högre position.

6. Förstå ditt företags värderingar

När du representerar ditt företag är det viktigt att du anammar dess värderingar och stil, även om du har en helt annan attityd på fritiden.

7. Hårdsälj inte

Om du bara är ute efter att sälja kommer det direkt att lysa igenom.

8. Beröm offentligt och kritisera privat

Genom att kritisera dina kollegor (för att inte tala om chefen) offentligt, underminerar du inte bara dem utan även dig själv och företaget.

9. Håll dina löften

Kom ihåg det klassiska talesättet att ett företagets rykte är svårt att bygga upp, men lätt att rasera.

10. Kom ihåg människors namn

Det finns inget som människor ogillar mer än när du inte kommer ihåg deras namn – och tvärtom.

Shortcut Redaktion
Publicerad 01 mars 2008
Föregående Nästa