27 Aug 2009 kl: 00:00

Pressmeddelande NY VD på Dedicate

Yngst på byrån blir ny VD på Dedicate

Göteborgsbyrån Dedicate byter VD. Projektledaren Helena Wallskog tar över efter Klas Ekstrand och byrån går med det från branschens typiske femtioårige man som byråledare till en kvinna under trettio, tillika byråns yngsta medarbetare.

– Tanken har alltid varit att människor ska kunna växa på Dedicate och att Helena nu tar över som VD är ett skönt kvitto på att det faktiskt funkar så, säger Klas Ekstrand, som kvarstår som CD och varumärkesstrateg.

Helena Wallskog är 28 år och yngst på Dedicate. Med ett par års branscherfarenhet började hon på Rosell & Co – tillsammans med Propeller Communication en av Dedicates två ”mödrar” – som produktionsledare 2004. Sedan har det gått snabbt. Efter ett par framgångsrika år som operativ och säljande projektledare tar hon nu alltså ett kliv upp till VD-posten på Dedicate. Hon är entusiastisk inför uppgiften:

– Det finns så otroligt mycket talang, kunskap, kraft och ja, hängivenhet på den här byrån, säger hon. Vår resa har bara börjat och det känns fantastiskt att få leda den spännande fortsättningen. Mitt jobb är att hålla drivet och arbetsglädjen levande, representera byrån aktivt utåt, öka byråns omsättning, vinst och rykte och se till att vi fortsätter ha kul på jobbet.

Klas Ekstrand tog över VD-posten i Dedicate för drygt två år sedan, med huvuduppgiften att skapa stabilitet, arbetsro och ny entusiasm efter en tids turbulens kring ägarförhållanden. En av anledningarna till VD-bytet är att det uppdraget nu kan kan betraktas som fullgjort, säger Klas.

– Kreativt är vi starkare än någonsin, vi har nya kunder, uppdrag och samarbeten på gång och trots tuffa tider är entusiasmen och framtidtron större än någonsin. Det är läge nu, och jag kan inte tänka mig en mer självklart kvalificerad efterträdare än Helena.

Klas Ekstrand kvarstår som ägare och kommer nu att koncentrera sig på de arbetsuppgifter han haft vid sidan av VD-jobbet, nämligen varumärkesutveckling och kreativt ledarskap. Efter många år av delat eller eget byråledarskap är det något han verkligen ser fram emot.

– Jag längtar efter att få jobba med kommunikation och kreativitet på heltid igen. Det var trots allt inte för att bli direktör jag gav mig in i den här branschen en gång, avslutar Klas Ekstrand.

Helena Wallskog, helena.wallskog@dedicate.eu, tel 031 173627

Klas Ekstrand, klas.ekstrand@dedicate.eu, tel 031 173613