21 Mar 2012 kl: 00:00

Porträtt: Glada strumpor

– Akta huvudet!
Mikael Söderlindh varnar vant för den låga dörrkarmen intill en av de små stugorna där Happy socks huserar. Gården, som är byggd på 1600-talet, ligger på Söder i Stockholm, alldeles invid Vitabergsparken. I mitten finns en trädgård som säkert är idylliskt lummig på sommaren. Nu regnar det och leran klafsar kring fötterna när vi skyndar oss in för att slippa bli blöta. Inne är det lågt i tak, rummen är små och det är trångt. Mellan skrivborden ligger papperstravar och
rekvisita från olika marknadsföringskampanjer, men nästan inga strumpor.
– Vi har knappt några alls på kontoret, men det är så det ska vara. De ska vara ute i butik, inte här, säger Mikael.

Happy socks är en produkt skapad av kompisarna Viktor Tell och Mikael Söderlindh. Idén att göra designade strumpor föddes hemma i Mikaels kök. Viktor var trött, rätt deppig och sugen på att göra något helt nytt, något kul.
– Vi låg på golvet när Viktor sa att han skulle vilja göra strumpor som man blir glad av och kalla dem Happy socks. Jag fattade på en gång hur bra det var och frågade om han hade berättat om idén för någon annan. Han sa nej och sedan var vi igång, berättar Mikael.

Vid den här tiden hade Mikael tagit en paus från den eventbyrå som han själv hade startat tio år tidigare för att dra igång en ny affärsverksamhet på Bali.
– Men strumpidén var så bra och det var helt rätt tajming. Dels eftersom vi båda var öppna för något nytt och dels för att det inte fanns något
annat varumärke som hade satsat på designade strumpor på det sättet, säger han.

 

Ingen trodde på idén

Mikael och Viktor mejlade fabriker över hela världen för att hitta någon som kunde producera strumporna. De allra flesta svarade inte, och de svar som kom innehöll oftast ett nej.
– De skrev att de inte trodde på konceptet ”barnstrumpor till vuxna”, säger Mikael.

En enda fabrik ville träffa dem, ett familjeföretag i Turkiet. De åkte dit och möttes av två män, far och son.
– Pappan sa ganska snabbt att han inte trodde på idén. Den innebar en alldeles för stor risk för dem, men sonen var inte lika säker.
Männen bad Mikael och Viktor att gå ut ur rummet. De hörde hur de diskuterade därinne och efter en stund fick de komma in igen.
– Då gick pappan ut och vi var ensamma med sonen, Mustafa. Han sa att han trodde på vår idé och att han var beredd att satsa, säger Mikael.

Några dagar senare hade de beställt 60 000 par strumpor.
– Beställningen kostade mycket, men är det de enda pengarna vi har stoppat in i företaget, säger Mikael och sträcker på sig i stolen där han sitter. Han ser stolt ut.

 

Inom loppet av tre veckor hade Mikael och Viktor satt ihop en styrelse, hittat en fabrik, designat sin första kollektion och dessutom ordnat med ett lager som kunde ta emot och förpacka strumporna när de kom till Sverige. Det här var våren 2008. Mikael åkte till Bali under sommaren, men pausade projekten där och sålde sin del av eventbyrån för att kunna satsa helhjärtat på Happy socks. I augusti samma år lanserades produkten.
– Under modeveckan ställde vi ut strumporna på ett konstgalleri för att visa dem för pressen. Sedan sålde vi dem billigt till vänner för att få in de första pengarna. Och förstås, för att få strumporna på folks fötter. Och så bearbetade
vi bloggarna, något som inte så många hade börjat göra då. För tre och ett halvt år sedan var inte bloggo­sfären lika kommersiell som den är i dag, säger Mikael.

 

Genomslaget var enormt. Alla pratade om de nya modestrumporna och efter bara tre månader gick de med vinst. Nästa steg var att identifiera de bästa butikerna på marknaden, först i Sverige och sedan i Norden, Europa, USA och Asien.
– Vi gjorde listor på butiker som vi ville jobba med och sedan åkte vi på riktigt runt med en väska strumpor och knackade dörr, berättar Mikael.

 

 

Säljs i drygt 50 länder

I början gick det trögt, men så fort de hade lyckats övertyga några butiker med hög modegrad blev det lättare. De hade skapat en trend, och när strumporna väl var ute i Europa och USA började flera mindre länder att höra av sig. Nu, knappt fyra år senare, finns de brokiga strumporna i drygt femtio länder.
– Egentligen är det ju bara att titta på dem, säger Mikael och slänger fram ett par strumpor med prickar och ränder i glada färger på bordet.
– Bara vi har fått möjlighet att visa strumporna har affärsfolket fattat hur lättsålda de är.

De första åren tillbringade Mikael och Viktor nästan all tid tillsammans, inte minst för att de i princip alltid var på resande fot. De köpte alltid de billigaste biljetterna, delade hotellrum för att spara pengar och Mikael berättar att han självklart blev ”trött på karln” ibland, men att han och Viktor kompletterar varandra bra. Hur är svårt att sätta fingret på.
– Viktor! Mikael ropar mot rummet bredvid. Hur kompletterar vi varandra?
Viktor kommer in, han har ytterkläderna på sig och är på väg ut på lunch men slår sig ner och börjar fundera.
– Vi har stor respekt för vad den andre kan – att jag är kreatör och Mikael den som kan business. Om man litar på att den andre vet bäst inom sitt område så blir det inte så komplicerat, svarar han efter en stund och vänder sig sedan mot Mikael:
– Och om jag är en grubblare som lätt kan fastna i något så är du grymt bra på att ta det vidare. Du stolpar direkt upp vad som behöver göras så att jag kommer loss, säger han.

 

Mikael pratar och rör sig snabbt. Det är tydligt att han har mycket energi. Han säger själv att han jobbar jämt, och trivs med det.
– Jag är en genomförare och driver igenom saker snabbt. Jag blir lätt otålig och mår riktigt dåligt om jag inte kan vara uppkopplad.

Som när han var på Bali nyligen, och datorn plötsligt gick sönder.
– Det var hemskt. Jag älskar att jobba. Det är ju min hobby!
Han beskriver sig själv som lätt att arbeta med när det går snabbt och bra, men tror att han kan vara besvärlig när något inte är klart klockan sju på morgonen. Oavsett när uppgiften gavs.
– Jag hatar att vara på folk. De måste vara självgående. Och så vill jag jobba med människor som tar eget ansvar och gillar att prestera bäst. Om man tror att man ska klara något så gör man det. Det är jag övertygad om, säger han.

 

 

Knasiga typer som inte följer normen

Happy socks växer snabbt och företaget består nu av 18 personer, allt från ekonomer till form­givare, som sitter i de små stugorna på söder. Många av dem har blivit nära vänner på fritiden.
– Vi är ett otroligt skönt gäng nu och de flesta av oss är nog rätt knasiga typer som inte följer normen. När vi rekryterar letar vi efter folk som alltid har har känt sig lite annorlunda, men som känner sig hemma i vårt sammanhang. Människor som vågar vara sig själva.

Mikael och Viktor vill att både varumärket och atmosfären på kontoret ska vara äkta. Eller som det står i varumärkesbeskrivningen: ”We are not slick, stiff or normal”.
– Både jag och Viktor står verkligen bakom allt som Happy socks representerar. Vi är helt enkelt två glada killar som är oss själva och som gör det vi tycker är roligt. Hade det inte varit så tror jag inte att vi hade lyckats så som vi har gjort. Och
så har vi förstås en hel del hårt arbete bakom oss. Ska man lyckas med något måste man förstå innebörden av att jobba mycket.

 

De som har en bra idé och verkligen kämpar på riktigt – de lyckas. Mikael återkommer ofta till att han imponeras av prestationer och att han själv sällan är nöjd.
– Jag vill alltid bli bättre, prestera mer. Visst, när vi rabblar allt vi har lyckats med så hör jag ju hur häftigt det är, men inombords känner jag ofta att vi knappt har gjort någonting ännu. Jag kan imponeras av de klassiska stora företagarna. Det är så mycket häftigare att ha drivit ett företag i hundra år än att ha gjort en app och tjänat 20 miljoner på ett par dagar, säger Mikael.

 

 

Fattar beslut med magen

Mikael läser mängder av böcker – gärna sådana om vad som pågår inom människor – och är intresserad av alternativa sätt att närma sig sitt inre.
– Jag är otroligt fascinerad av gamla kulturers ritualer och läkekonst, säger han och berättar att han flera gånger har besökt en indianstam i Amazonas för att lära sig mer om deras kultur.  
– Jag är ju en sökare, helt klart. Men genom att lära mig mer om vad som styr oss människor så har jag blivit bättre på att lita på mina egna sinnen, på min magkänsla.

Och magkänslan är viktig, enligt Mikael. Enormt viktig.
– Hela det här företaget, hur jag styr det, grundar sig på min och Viktors magkänsla. Varje gång jag har tagit ett beslut som har känts bra har det blivit jäkligt lyckat, även om det har varit en lång väg dit. När jag har tagit beslut utan att ha en bra magkänsla har det gått dåligt.

Just nu är känslan bra. Företaget har ett spännande år framför sig och kommer att satsa stort på att bygga varumärket ännu mer, bland annat genom att öppna fler egna butiker. Mikael är taggad, inte minst för att 2011 var tungt. Även om företaget hela tiden har gått bra – de har dubblat sin omsättning varje år sedan starten – lyckades de inte riktigt nå de uppsatta målen förra året. Oväntade utgifter och investeringar kostade både tid och pengar.
– Men nu är ökningen i den takt vi har hoppats på igen, så nu är det riktigt kul, säger Mikael.

Trots det är pengarna inte ett självändamål för Happy socks-skaparna.
– Pengar är viktigt och kul, men absolut inte anledningen till varför vi gör det här. Happy socks kom till för att vi tyckte att det kändes roligt att bygga ett varumärke från grunden, för att vi ville åstadkomma något. Och för att det känns bra att skapa något som är en positiv del av folks vardag.

Mikael ser plötsligt fundersam ut. Han sätter sig mer bekvämt och säger att han i slutänden drömmer om att göra något ännu större. Något som verkligen betyder något.
– Innan jag dör vill jag ha åstadkommit något som förändrar hur vi människor mår i själen. Det känns som att många människor lever av fel anledningar – det är något som inte stämmer när en stor andel av befolkningen måste ta ett piller för att somna om kvällarna och ännu fler äter antidepressiva tabletter. Även om planerna inte är helt konkreta ännu så känns det som att Happy socks är ett första steg mot det här målet.

 

 

MIKAEL FRANK SÖDERLINDH:

ÅLDER: 33 år

FAMILJ: Sambon Josephine och hunden Lupa

BOR: Lägenhet i Gamla stan, Stockholm

GÖR: Vd på Happy Socks

BAKGRUND: Är mestadels uppvuxen i Stockholm, men bodde som liten även i Frankrike, Spanien och USA

BARNDOMSDRÖM: ”Jag ville bli trollkarl när jag var liten. En riktig magiker, som har förmågor som inte andra har.”

HOBBY: Att gå på loppis. ”Jag gillar gamla grejer. Det är onödigt att köpa nytt när det finns så mycket som redan är producerat.”

FAVORITBOK: Två böcker. Illusionisten av John Fowles och Steppvargen av Hermann Hesse

LÄSER JUST NU: Steve Jobs – en biografi av Walter Isaacson

VARDAGSINSPIRATION: Löpning. ”Jag får ett klarare sinne av att springa.”

LADDAR ENERGI: Genom att uppleva nya saker

BLIR GLAD AV: Olikheter, kontraster, variation

GÖR HELST EN LÖRDAGSKVÄLL: Lagar mat i ett nytt kök

TILLBRINGAR EN LEDIG DAG MED ATT: Jobba

ÅLDER: Djurmönstrade

 

 

Läs mer:

 

Sugen på att starta eget företag, men helst inte helt själv? Häng på nya entreprenörstrenden: att jobba i kollektiv med andra företagare. Se bara upp så att nätverkandet inte går överstyr.
Sugen på att starta eget? Här är en snabb checklista för alla färska entreprenörer: