Planera ditt jobbyte smart – 6 tips
28 Aug 2013 kl: 00:00

Planera ditt jobbyte smart – 6 tips

1. Ta ett beslut

För det första måste du bestämma dig. Vad vill du och vart ska du? Innan du är helt säker på att du vill lämna företaget kan du kolla upp om det finns andra karriärmöjligheter där som du inte har tänkt på. Prata med HR-avdelningen om det finns någon.

2. Var diskret

Basunera inte ut att du letar efter nytt om du inte kommunicerat det med chefen först. Att sitta på jobbet och skriva ansökningar är ingen bra idé och berätta inte för kollegorna – om du inte är säker på att de inte för informationen vidare. Det gäller att vara diskret, så mejla inte från din företagsadress. Ta ledigt om du behöver gå på intervjuer.

3.  Undvik avundsjuka

Om du blir erbjuden möten och intervjuer, fortsätt hålla låg profil om det på ditt nuvarande jobb. Avundsjuka ska inte underskattas och det är ingen idé att springa runt och skryta om något som inte ens är säkert.

4. Kommunicera på rätt sätt

När du fått ett nytt jobb, se till att prata med chefen omgående om du inte redan gjort det. Förklara vad det var som gjorde att du ville lämna och tveka inte på att berätta om det du uppskattat med arbetsplatsen. Se bara till så det inte övergår till fjäsk på grund av eventuellt dåligt samvete. Det är ditt liv och du behöver inte känna skuld över att du vill utvecklas.

5. Fortsätt prestera

Fortsätt att göra ett bra jobb till den dagen du slutar. Du vet aldrig om du kommer att jobba med din chef eller dina kollegor igen. Fortsätt vara trevlig och professionell så behåller du ditt goda renommé.

6. Tänk på nätverket

Håll kontakten med de kollegor jobbat bra tillsammans med så kan ni fortsätta att hjälpa varandra även framöver. Ett gott tillskott i nätverket.