Föregående Nästa

Oberoende och starka

Oberoende och starka
01 mars 2008

Paradox Interactive gör strategispel för högutbildade män i åldern 25-50 år. De har redan öppnat kontor i New York och nästa år väntar Tyskland.

Annons
Spelföretaget Paradox Interactive sticker ut hakan genom att satsa på strategispel för

en ovanlig målgrupp: högutbildade män i åldern 25 till 50 år. Därigenom har företaget blivit världsledande inom sin nisch. Theodor Bergquist är vd för Paradox Interactive och förklarar företagets framgång med att de har ett lite annorlunda tänk.

– Vi hade ett team som verkligen brann för den här typen av produkter. Det måste alltid vara grundbulten. Men när jag kom in i bolaget var spelen inte framgångsrika utan konkursen låg nära. Vi fokuserade då på att göra affärer, vilket inte är helt självklart i spelbranschen där många lägger fokus på att göra häftiga spel.

Theodor Bergquist säger att han inte är gamer utan entreprenör och att han hamnade i spelbranschen för att affärssidan är den roligaste han arbetat med. När många nu talar om att krisåren är över för branschen så håller Theodor inte med.

– Egentligen är det inte branschen som är i kris utan företagen. Det har varit för många aktörer på marknaden som satsat på att göra balla spel och haft för lite fokus på affärer. Många företag har därför slagits ut skoningslöst när de misslyckats med ett projekt. Branschen lider av en omogenhet men under de tio närmaste åren tror jag att det kommer att ske en konsolidering som ger några stora stabila företag. I dag har vi ett fåtal aktörer som dominerar totalt och utöver det många oberoende företag.

När det skrivs om det svenska spelundret brukar man ofta peka på den ökade omsättningen. Det anser Theodor vara missvisande.

– Även om omsättningen ökar totalt så betyder det inte att allt är en succé. Framgången byggs mycket av några få stora svenska företag som DICE, Starbreeze och Massive. Men de är inte oberoende utan har alla varsitt stort förlag i ryggen. Skulle de misslyckas med något projekt kan det vara över. Eftersom vi är oberoende så kan vi välja att göra en uppföljare till ett spel även om ettan inte blir en succé.

Att hitta rätt folk att rekrytera har aldrig varit något problem för Paradox Interacitve. För dem är en god balans mellan utbildning och erfarenhet viktig.

– De som jobbar med utveckling måste vara programmerare men behöver inte ha någon arbetslivserfarenhet. Vi har en väldigt skön mix av akademiker som kommer direkt från skolbänken, akademiker som arbetat några år och så ett gäng självlärda.

Var befinner sig Paradox om fem år?

– Jag tror att vi är större på alla fronter. Förlaget är en basaffär, där kommer det inte att hända så mycket nytt mer än att vi får fler spel i portföljen. Vi kommer att lägga mer fokus på internet och på den digitala distributionen. Målet för nästa år är en omsättning på 10 miljoner dollar så om fem år ligger omsättningen nog på en halv miljard kronor. Det handlar bara att göra mer av det vi gör i dag. Vi har ju redan kontor i New York och öppnar nästa år i Tyskland, så det är väl den utvecklingen som ligger framför oss.

Shortcut Redaktion
Publicerad 01 mars 2008
Föregående Nästa