Föregående Nästa

Nyskapande mediehus med talang och tillväxt

Nyskapande mediehus med talang och tillväxt
16 december 2014

Professionellt och affärsdrivet men samtidigt lekfullt och roligt. Så beskriver Hanna Neidenmark kulturen på låneförmedlaren Lendo, ett av Schibstedkoncernens tillväxtbolag.

En kreditupplysning och flera låneförslag. Låneförmedlaren Lendo, som är en del av mediehuset Schibsted, har haft en snabb expansion sedan bolaget startades år 2007. Hanna Neidenmark, produktchef, berättar att hon lockades av Lendos affärsidé som bygger på att förbättra och förenkla för människor genom att matcha rätt konsument med rätt långivare.
– Tänk dig att du behöver låna för att renovera köket, köpa ny bil eller till kontantinsats för en bostad, istället för att ta kontakt med flera banker kan du vända dig till oss för en snabb och enkel jämförelse. Vi har över 20 samarbetspartners och ger dig en objektiv sammanställning över alla bankernas erbjudanden, sen är det upp till dig att välja hos vem du vill låna. ­Vi hjälper även kunder som har flera olika lån att samla dem hos en lånegivare till lägre ränta. Genom att anlita Lendo sparar du både tid och pengar.

”Vi vill ta tillvara med­arbetarnas glöd och drivkraft”

Som produktchef ansvarar Hanna för alla Lendos produkter och banksamarbeten. Hon knyter och förhandlar avtal, utvecklar produkter och samarbeten samt ansvarar för rapporteringen till Finans­inspektionen.
– Jag gillar variationen. Ena stunden kan jag sitta och analysera siffror på detaljnivå för att i nästa titta på hur nya regler eller andra förändringar på finansmarknaden påverkar oss. Vi är en liten marknadsplats och förändringar av till exempel reporäntan påverkar oss snabbt.

När Hanna sökte sig till Lendo för två år sedan fick hon hela Schibstedkoncernen på köpet, med en rad välkända bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Mötesplatsen, Blocket och Hitta. Schib­sted förstod tidigt vart mediebranschen var på väg och är i dag en stor spelare inom digital media. En del av framgångskonceptet har varit att satsa på entreprenörer och start-ups. Tillsammans utgör tillväxtbolagen affärsområdet Growth, där Lendo ingår. Och enligt Hanna har medarbetarna det bästa av två världar – det lilla bolagets familjära och entreprenörsdrivna kultur men också koncernens breda kompetens, stödsystem och finansiella muskler.
– Vi arbetar mycket över bolagsgränserna, inte minst när det gäller plattformar för marknadsföring och utvecklingsarbete inom IT. Att vi tillhör en koncern skapar också ett stort utbud av karriärmöjlig­heter. Medarbetare har inte bara möjlighet att byta roll internt utan kan även arbeta i olika kompetensöverskridande projekt.

Lendo har också hela Schibsteds utbildningsakademi i ryggen och medarbetarna erbjuds allt från föreläsningar till längre chefsutbildningar.
– Jag har gått flera kurser på koncernnivå, från arbets­rätt till coachning. Det är inte bara ett sätt att bygga på med kompetens, det har också gett mig ett nätverk bland andra chefer i koncernen som jag kan bolla idéer med.

Att kunna påverka och vara del av något större har varit viktiga drivkrafter i Hannas karriär, från det att hon inledde sin karriär som ekonom inom offentlig sektor tills i dag då hon sitter i Lendos ledningsgrupp. Hennes tips till yngre förmågor är att våga ta plats, att visa sin potential och anta utmaningar.
– Inom Schibsted lägger man fokus på kompetens och personlighet, inte på kön eller ålder. Det har skapat ett dynamiskt klimat med många unga på ledande positioner.

Innovation är en viktig del av Schibsteds företagskultur och fokus ligger inte bara på att utveckla nya produkter och tjänster utan även att förbättra de befintliga och skapa nya processer och arbetssätt. Att inspirera medarbetarna till att ifrågasätta och tänka nytt är en viktig uppgift för alla chefer inom koncernen.
– Har någon av medarbetarna på Lendo en bra idé bjuder vi in honom eller henne till vårt lednings­gruppsmöte och ber om en presentation. Vid sen­aste mötet hade vi till exempel tre nya idéer att ta ställning till. Om vi väljer att gå vidare med en idé erbjuds den som ligger bakom att vara med vid genomförandet. Vi vill verkligen ta tillvara med­arbetarnas glöd och drivkraft.

För att stimulera kreativitet och skapa en trevlig arbetsmiljö har Lendo utrustat kontoret med tv-spel, pingisbord samt intressanta magasin att bläddra i. Medarbetarna får även frukost och mellan­mål på jobbet.
– Vi är måna om att våra medarbetare trivs och att vi har kul tillsammans. När Lendo firade fem ­år åkte till exempel alla medarbetare till Barcelona på konferens tillsammans med Lendo i Norge, som då var helt nystartat. Under dessa två dagar stod allt från säljträning till roliga aktiviteter på agendan. Vi försöker regelbundet göra saker tillsammans för att stärka gemenskapen, till exempel har vi tagit grönt kort i klättring och haft en innebandy­turnering.

Under hösten har det också pågått en hälsosatsning på koncernnivå, där alla med spring i benen har haft möjlighet att delta i löpargrupper och även springa tillsammans i olika lopp.
– Vi har också blivit starkare tack vare tränings­konceptet ”15 minuter med Paolo Roberto”, be­stå­ende av korta träningspass skräddarsydda att passa din egen nivå. Det blev inte bara en personlig utmaning utan också en tuff tävling mot de andra bolagen ­i koncernen och en riktig snackis i korridorerna.

Publicerad 16 december 2014
Föregående Nästa