Ny studie: Könsneutralt = fler godkända elever
28 Sep 2016 kl: 00:00

Ny studie: Könsneutralt = fler godkända elever

Ja, könsneutralt är bra. I alla fall om man ska tro Maria Svedin och Olle Bäter, KTH-forskare på avdelningen Medieteknik och interaktionsdesign. De upptäckte att antalet kvinnor var få jämfört med männen på en onlinekurs för programmering. På andra kurser vid KTH brukar det vara tvärtom.

Forskarna tog saken i egna händer genom en studie  – och gjorde om kursmaterialet. Innehållet fick mer könsneutrala formuleringar och vardagliga exempel.

Resultatet: Fler studenter, både kvinnor och män, klarade utbildningen. Och dessutom tog de mindre tid på sig att slutföra den.

Tyvärr minskades inte skillnaden mellan antalet män och kvinnor på utbildningen – men forskarna ser ändå ett gott resultat eftersom fler gick godkänt.

– Men en ökad genomströmning inom båda grupper tyder på att fler inom båda grupperna uppskattade kursinnehållet mer, säger forskaren Maria Svedin.

Källa: KTH