28 Sep 2011 kl: 00:00

Ny sajt hjälper dig vinna kunder och kontakter

När man träffar någon presenterar man sig oftast med namn och titel. Men det räcker inte menar George Chammas, som tillsammans med Lars Nilsson står bakom den nya sajten hisstal.se.

Istället ska du använda dig av ett så kallat hisstal, eller elevator pitch som det heter på engelska, menar George. Termen kommer ifrån att du möter någon i en hiss. Innan nästa våningsplan ska du hinna presentera dig själv och etablera en kontakt.

Ett bra hisstal får den andre att förstå vad du faktiskt gör och vad det bidrar till. Utan att det för den delen blir långt och tråkigt. Talet ska ge svar på frågorna vem du är, vad du gör och vilka dina positiva egenskaper är, på mellan 7 och 20 sekunder.
− Och nästan viktigast: det avslutas med en uppmaning till fortsatt kontakt, säger George.

På den nya sajten får du hjälp att skapa din egen unika presentation. Genom att svara på några ledande frågor och klicka på en knapp får du upp ett färdigt hisstal direkt på skärmen.

George jobbar som konsult inom impression management och hjälper människor och företag att förbättra sitt första intryck. Han har träffat många som är duktiga inom sitt område, men som inte lyckas föra fram det när de presenterat sig själva. Det skapade idén till sajten.
− Jag tror de flesta av oss behöver, och kan, bli bättre på att sälja in oss själva, säger han.

Enligt George är tjänsten bra att använda inför exempelvis mingel där man träffar potentiella kunder, arbetsgivare eller samarbetspartners.
− Men egentligen har alla nytta av ett bra hisstal i alla situationer där man träffar nya kontakter. Det är ett sätt att presentera sig själv på ett intressant och snabbt sätt. Ingen orkar lyssna på någon i flera minuter, säger George. Han menar att konsekvenserna av ett bra hisstal blir att man får fler kunder, nya kontakter − och till och med jobb.

Pelle Mårtensson, expert inom personlig marknadsföring, är positiv till tjänsten som han tycker är kul och snabb. Men han saknar en mänsklig hjärna som kan hjälpa till att spetsa till det:
− Jag har gjort denna övning i grupp många gånger och då uppstår häftiga effekter när de får ge förslag till varandra. Folk behöver ofta hjälp både med att tränga ner på djupet och att lyfta blicken när det gäller vad de gör, menar han.