Föregående Nästa

Möt Sebastian Westin – en av grundarna bakom varumärket Sandqvist

Möt Sebastian Westin – en av grundarna bakom varumärket Sandqvist
06 december

Han är en av tre grundare samt ägare till varumärket Sandqvist. Som ung drömde han om att bli fotbollsspelare och spela i band, istället blev han entreprenör. Han upplever själv att han alltid fått göra som han vill - i en intervju med Shortcut berättar han mer om resan hit.

Annons

Det var Sebastian och hans kollega Daniel Sandqvist företagspartner, Anton Sandqvist (de två sistnämnda är bröder) som var den som först drog igång Sandqvist. Han saknade snygga, hållbara och funktionella väskor inom en rimlig prisgrupp. Idén föddes år 2004, då mer som ett experiment. Experimentet blev till hobby och snart var det på riktigt, företaget Sandqvist blev sant. Sebastian och Antons lillebror Daniel skulle komma in i företaget först några år senare.

– Vi är alla tre uppvuxna i samma ort utanför Örebro och har i stort sett känt varandra hela livet. Vi har samma ”gör det själv” tänk och att ta fram väskor kändes otroligt spännande, kul och tacksamt. Det är en väldigt rolig produkt att utveckla och formge.

Har du som egenföretagare behövt offra något? 

– Jag har i stort sett alltid drivit eget företag, även innan Sandqvist, så jag har gjort valet att lägga mycket tid på mitt jobb. Jag kan ha missat en semester eller så, men mitt jobb har alltid varit så himla roligt och givande, och privilegiet att kunnat välja hur, vart och när jag ska göra något är svårslaget.

Vad skulle du säga till någon som vill starta sitt egna varumärke? 

– Bara kör! Kör så naivt och energiskt som du bara kan. Prova dig fram. Vad än din passion ligger i och vad du än vill göra så tror jag att det är viktigt att vara modig och våga.

Det svenska varumärket Sandqvist har de senaste åren etablerat sig som en självklar spelare på modekartan. De växer, och när man växer kommer växtvärken.

– Just nu lägger vi extra fokus, tid och energi på vår organisation och våra medarbetare. Andra utmaningar vi har som vi försöker bemöta på bästa sätt är att bli ännu bättre inom hållbarhet, och att kunna möta kundens efterfrågan på produkter utan att tumma på våra värden.

Hur hanterar du dina rädslor? 

– Jag är i grunden en ganska försiktig person när det kommer till företagande. Jag kan vara konflikträdd och fungera mindre bra under stress. Trots det så möter jag stress, skrämmande beslut och ibland mindre behagliga konflikter i mitt dagliga arbete. Jag tror att det till viss del även triggar mig, jag utvecklas i den miljön.

Finns det något som skrämmer dig? 

– Orättvisor, opportunister, okunskap och människors rädsla för det okända.

Har du alltid velat bli egenföretagare? 

– Det är egentligen en slump och olika tillfälligheter som lett till att jag har ett eget företag idag. Som filmen “Sliding doors”, om inte det ena hade hänt så hade inte det andra gjort det heller. Om jag inte provat på ljudtekniker-utbildningen eller testat att vara telefonförsäljare hade jag inte varit där jag är idag. När jag var yngre drömde jag om att turnera med mitt band och göra musik, inte driva företag.

Vad skulle du göra om du inte jobbade med Sandqvist? 

– Jag älskar att vara ute i skogen, fjällen och vid vackra sjöar, så kanske något som innehöll naturupplevelser. Jag skulle kunna vara en gammaldags skogsvaktare som strövar runt och håller koll. Men mitt driv kommer ofta från mina kollegor och människorna i min närhet, så det skulle kunna bli lite ensamt.

Vad önskar du att du visste som 20-åring? 

– Att man inte behöver stressa så mycket, ta det lite lugnare och försök ta vara på de unga åren. Det är inte något att vara rädd för, att bli äldre – det är faktiskt rätt härligt.

Ni har sedan starten arbetat hållbart, det är en stor del av ert DNA. Vad tänker du om andra varumärken som inte gör det?

– För de varumärken som inte jobbar med miljörelaterade och etiska frågor tycker jag att det är sedan länge dags att ta ställning. Vi måste alla tänka på vår framtid, men bara tillsammans kan vi göra skillnad.

Hur ska man som konsument tänka, enligt er? 

– Tänk igenom; behöver jag den här produkten, är den producerad i återvunnet material, kommer jag använda den och kommer jag ta hand om den?

I mitten av november öppnar Sandqvist sin första butik i Paris. Du hittar dem sedan tidigare i Stockholm, London, Berlin och Göteborg – och såklart på www.sandqvist.com.


av: Linn Wiklund Wandrup

Publicerad 06 december
Föregående Nästa