Föregående Nästa

”Min uppgift är att slåss för användarnas behov”

För att lära känna användarna tittar Sabina bland annat på direkt feedback, enkäter, statistik över hur tjänsterna används samt bjuder in till användartester.
30 juni 2015

UX-designern Sabina Sonning om inbillad dumhet och att ta hänsyn till hundratusentals användare i sitt arbete.

Annons

Detta är del 4/4 i vår artikelserie om experterna som verkar i skymundan.
Del 1: ”Scenografens namn säljer inga biljetter.”
Del 2: ”Efter Ken Ring dröjde det innan jag blev mig själv.”
Del 3: ”Vi är en del av navet i den svenska ekonomin.”

Först var det Sabina Sonnings konstnärliga identitet som styrde hennes karriärval.

– Jag har gått konstskola, jobbat som scenograf och producerat teater, sålt jeans och pluggat modedesign i Italien. Men jag kände att jag inte riktigt fick ut det jag ville inom det klassiskt estetiska. Så jag sökte till civilingenjörs­programmet för att prova något helt nytt.

En av de första kurserna som Sabina läste handlade om interaktionen mellan människa och teknik. Läraren bad dem att titta på prylar i vardagen. Hur lätt är det egentligen att förstå alla funktioner i en smartphone eller knapparna på en mikrovågsugn?

”Min uppgift är att slåss för användarnas behov och se till att de får en så bra upplevelse som möjligt, både visuellt och funktionsmässigt. Det är jättekul eftersom jag både får vara kreativ, lösa problem och arbeta med människor”

– Då insåg jag att det inte var jag som var dum om jag inte fattade direkt hur något fungerade, utan att det faktiskt handlar om design som motarbetar mig. Plötsligt såg jag hur många saker jag skulle kunna förbättra!

I dag arbetar Sabina just med User Experience Design, UX. Sedan hösten 2013 är hon anställd hos det framgångsrika IT-konsultföretaget Netlight och har under hela perioden jobbat hos Aftonbladet med olika projekt. Först den digitala modesatsningen The You Way och sedan ett år tillbaka viktminskningstjänsten Viktklubb.

– Det är roligt att arbeta på Aftonbladet eftersom deras tjänster har så många användare. Min uppgift är att slåss för användarnas behov och se till att de får en så bra upplevelse som möjligt, både visuellt och funktionsmässigt. Det är jättekul eftersom jag både får vara kreativ, lösa problem och arbeta med människor.

För att lära känna användarna tittar Sabina bland annat på direkt feedback, enkäter, statistik över hur tjänsterna används samt bjuder in till användartester.

Parallellt med Viktklubb har Sabina nu även börjat arbeta med vädertjänsten Klart.se.

– Det är något av en designerdröm för mig. Dels för att så många använder väderappar dag­ligen, men även för att det finns tydliga idéer om hur de ska se ut. Det blir en rolig utmaning att göra den så bra som möjligt.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är extremt kul att jobba i team där många olika kompetenser bidrar till att skapa något riktigt bra. Som UX-designer är jag inblandad i både stort och smått, och har kontakt med alla olika roller. Det är allt från möten med ledning och utvecklare om affärsutveckling och strategi, till att jag är inblandad i hur designen ska se ut på ikonerna i appen. Hela ­tiden med användarna i åtanke.

Josefin Svenberg
Publicerad 30 juni 2015
Föregående Nästa