Föregående Nästa

Med makt över sporten – och modet

Med makt över sporten – och modet
25 oktober 2016

Vem har makt över vilka sneakers vi stylar outfiten med? Emma Stjernlöf är marknadsdirektör för Adidas i Norden och hjärnan bakom varumärkets sammanslagning av två tidigare skilda världar – sport och mode.

Annons

Foto: Fredrik Etoall

Du har blivit framröstad som mäktigast inom herrmode i tidningen King. Är du förvånad?

– Jag vill ju vara ödmjuk och säga ja, men eftersom jag representerar Adidas i det här sammanhanget så är jag faktiskt inte så förvånad, men självklart jätteglad. Vi har gjort en betydande varumärkesresa där vi har hållit fast vid vårt arv men också drivit ny innovation och visat att det inte finns några motsättningar mellan sport och mode, utan tvärtom.

Tycker du själv att du har makt?

– Eftersom jag har varit drivande i Adidas varumärkesresa, så ja. Vi ser allvarligt på det vi gör i form av att vi faktiskt kan påverka marknaden och människor. Vi har luckrat upp gränsen mellan catwalken och sporten, och skapat mode för alla. Det är inte makt som motiverar, men tanken på att vi kan influera till en mer hälsosam livsstil gör att mitt jobb känns meningsfullt.

Har du mycket att säga till om vid varje ny kollektion?

– Både ja och nej. Mycket sätts globalt, men vi skräddarsyr koncept, budskap, vilka ambassadörer vi vill jobba med och vilka plagg, färger och stilar som passar på den nordiska marknaden. Så man kan säga att vi har makt över svenskarnas sportmode.

Vem tycker du har för mycket respektive för lite makt i Sverige?

– För mycket makt ligger i näringslivet och hos företag, och för lite hos människor själva. Den digitala världen har dock öppnat upp och förflyttat makten till konsumenterna, gör till exempel vi på Adidas något bra eller dåligt sprids det på en sekund. Den dagen människor på riktigt är med och definierar vad ett varumärke står för – det är då det kommer att hända saker på riktigt.

Vilket är det bästa beslutet du har tagit i din karriär?

– Att gå tillbaka till Adidas. Jag gjorde en detour till Google och kom tillbaka efter två år. Den vanligaste frågan jag har fått efter det är hur man kan sluta på Google. Det är en bra fråga, jag har nog aldrig lärt mig så mycket som där. Men alla som känner mig vet att Adidas är mitt hem, det är ett varumärke som har följt med mig sedan barnsben. Passion gör skillnad, inte karriärmässigt smarta beslut.

Vad drömmer du om att ha makt över?

– Det enda jag faktiskt har möjlighet att påverka på riktigt – mitt liv. Jag älskar mitt jobb, men på sikt finns en dröm om att jobba mindre och uppleva fler äventyr. Det enda som skrämmer mig är att man en dag ligger på hemmet och inser att man inte har gjort något med sitt liv. Det är här och nu man måste leva.

Therese Johansson
Publicerad 25 oktober 2016
Föregående Nästa