1 Mar 2008 kl: 00:00

Maximera din karriär utan att offra ditt privatliv

1. Planera efter när du jobbar som bäst.

Alla jobbar vi mer effektivt vissa tider på dygnet. Bli medveten om när just du jobbar som bäst och planera din arbetsdag därefter. Tackla svåra uppgifter under de tider då du jobbar som bäst och lämna lättare arbetsuppgifter för tillfällen när du har mindre energi (till exempel prioritera din att-göra-lista eller städa ditt skrivbord).

Har ni inte flex-tid på ditt kontor är det dags för ett möte med chefen där du säljer in det som ett sätt att öka produktiviteten på kontoret. Är du ingen morgonmänniska tjänar du på att komma in sent och gå hem sent, och tvärtom. Om du är rädd att kollegorna tror att du alltid kommer sent, alternativt alltid smiter hem tidigt – se till att skicka mejl precis när du kommer eller precis innan du går hem. Det kan signalera att du faktiskt jobbar heldagar även om inte alla andra är på kontoret när du börjar/slutar.

2. Sätt deadlines.

Sätt tidsgränser för när saker måste vara gjorda även om du inte behöver vara klar något särskilt datum, och delge dem till andra (så du inte skjuter på dem). Det är bättre att få saker gjorda medan du har dem färskt i minnet. Väntar du en vecka är chansen stor att du glömmer mycket och känner dig mindre inspirerad.

3. Undvik störande avbrott.

Blir du ständigt distraherad och avbruten är det svårt att få någonting gjort. Enligt en undersökning från 2005 (utförd av New York research firm Basex Inc) förlorar vi i genomsnitt två timmar per dag på grund av störande element på kontoret, såsom spontana besök från kollegor.

Förhindra avbrott genom att sätta en upptagen-skylt på din dörr eller ditt skrivbord. Dedikera sedan en regelbunden tidpunkt när du är öppen för att kollegor kommer förbi med frågor.

Kolla inte mejlen hela tiden utan bestäm speciella tidpunkter under dagen när du kollar och besvarar alla inkomna mejl på en gång. Jobbar du med ett viktigt projekt så kan du även stänga av telefonen fram tills dessa tidpunkter.

 

4. Undvik onödigt jobb.

Identifiera lågprioriterade och tidskrävande arbetsuppgifter som du kan hoppa över för att bli mer effektiv. Kanske skriver du PM till dina kollegor som de inte behöver, eller så kanske du kan kombinera flera olika rapporter? Det kan också finnas arbetsuppgifter som du gör av gammal vana men som idag faktiskt inte längre behöver göras.

Behöver du hjälp med att identifiera dessa kan du ta ett samtal med din närmsta chef. Ett sådant initiativ kommer uppfattas positivt och visa att du tar initiativ för att jobba mer effektivt.

5. Arbeta ”on the go”.

Att jobba på bussen eller tåget på väg till och från jobbet är att ta ineffektiv tid och göra den effektiv. Håll dig till mindre kritiska arbetsuppgifter som att boka möten, läsa rapporter och godkänna projekt. Kör du kan du lyssna på arbetsrelaterade ljudböcker eller podkastningar och ringa samtal (om du har handsfree).

Källa: Career journal