Max ska göra succé med sin såsiga idé
19 Nov 2013 kl: 00:00

Max ska göra succé med sin såsiga idé

Max Donatello satt i baksätetoch funderade samtidigt som den argentinska pampasen bredde ut sig i vad som verkade vara en oändlighet utanför bilens fönster. Han tänkte på bearnaisesås. I Argentina, landet där man äter mest kött i hela världen, är det majonnäs som gäller. Max var trött på majonnäs. Bearnaisen däremot, som är så populär i Sverige, hade han inte sett röken av. Det borde man kunna tjäna pengar på, tänkte han.

 

Nu är det 2013 och fyra år har gått. Max Donatello är tillbaka i Argentina, men den här gången är det ingen semester. Hans bearnaisesås säljs redan i över 150 supermarkets runt om i landet och produktionen ökar hela tiden. När vi träffas har såsen just tagit plats i affärsjätten Walmarts sortiment.

 

– I år är prognosen att vi ska ha sålt en miljon burkar samtidigt som vi lanserar två nya produkter. Om fem år är målet att vi ska sälja 40 miljoner burkar i sju Sydamerikanska länder, berättar Max, sittandes på en uteservering skuggad av de höga lövträden som kantar många av Buenos Aires gator.

 

Karriärutvecklingen har gått snabbt de senaste åren.

– Jag var inte särskilt ambitiös i skolan och gick ut med kassa betyg. Jag var helt enkelt ganska slö av mig. Men efter studenten sa min mamma till mig att ”antingen skaffar du ett jobb och betalar hyra hemma, eller så flyttar du ut”. När hon sa det blev jag arg, det var ju som att bli utslängd på gatan. Men i dag är jag tacksam eftersom det fick mig att ta tag i livet och landa rätt.

 

Max lyckades få tag på ett fjärdehandskontrakt i Stockholm och fick jobb som telefonförsäljare på ett försäkringsbolag. Han älskade det. Det var tävlandet som lockade. Redan efter något år blev han utsedd till årets säljare på företaget och kort därefter blev han headhuntad av entreprenören Per Berglund till finansbolaget Söderberg & Partners. Något år senare satt de och käkade lunch i centrala Stockholm när Per berättade något oväntat för Max. Han skulle säga upp sig. Han var sugen på någonting nytt. Något spännande.

 

– Han frågade om jag hade någon idé för ett nytt bolag. Jag blev lite tagen på sängen men till slut mindes jag bearnaiseidén. När han frågade om jag menade allvar sa jag att jag inte riktigt visste. Allt var ganska omtumlande. Just då var jag inställd på en framtid som försäkringsmäklare på Söderberg & Partners.

 

Max tog fram underlag som han presenterade för Per och de bestämde sig för att starta bolaget Taste Abroad. I slutet av 2011 flyttade Max till Buenos Aires för att starta upp såsproduktionen medan Per arbetade från Sverige. Eftersom Max var ny som entreprenör tror han att han hade större tålamod för omställningen från Sverige än vad andra mer erfarna entreprenörer skulle ha haft.

 

– Man gör affärer på ett annat sätt i Argentina. Det är ett lugnare tempo vilket ibland kan vara lite frustrerande. Det förekommer en del korruption också. Alldeles nyligen var det en ingenjör som hotade att stämma oss om han inte fick betalt i svarta pengar.

 

Max berättar också att det i början kunde vara svårt att bli tagen på allvar på grund av sin unga ålder.

– Det är väldigt många gubbar som gör affärer med andra gubbar. Jag började till och med att ta på mig för stora kostymer och använda glasögon för att se äldre ut. Och så det här då, säger Max och kliar sig menande i skäggstubben.

 

Han är tacksam över att vara en person som älskar utmaningar och tävlingar. Egenskaperna har varit nödvändiga och värdefulla i processen med att starta företag.

– Men det hade varit svårt att genomföra det här utan Per och hans erfarenhet också. Det ger förstås en väldig trygghet att ha honom i ryggen.

 

 

MAX DONATELLO

ÅLDER: 23 år.

KOMMER FRÅN: Stockholm.

GÖR: Driver Taste Abroad.

UTBILDNING: Gymnasium, Kristofferskolan.

 

Max tre tips till dig som startar business utomlands

1. Gör noggrann research om landet du funderar på att starta upp någonting i. Intervjua folk som arbetat där tidigare och be dem peka ut de största riskerna såväl som möjlig­heterna.

 

2. Träffa så många svenskar som möjligt i landet där du ska starta upp. Av egen erfaren­het är de ofta väldigt nyfikna på andra svenskar som är på besök.

 

3. Anslut en lokal person till ditt bolag, oavsett arbetssyssla.