Föregående Nästa

Magisterprogrammet som gör skillnad

Magisterprogrammet som gör skillnad
23 februari 2018

Linnéuniversitetets magisterprogram freds- och utvecklingsarbete passar dig som vill fördjupa dig i relationen mellan fattigdom, konflikter och utveckling, liksom det politiska manöverutrymmet för förändring. Enligt studenten Cajsa Larson är det en bred utbildning som kan tilltala många, oavsett framtidsplaner eller karriärmål. Det är bland annat det som gör utbildningen så intressant, menar hon.

Detta är en sponsrad artikel i samarbete med Linnéuniversitetet

– Alla studenter här delar intresset för fred och utveckling, men något jag tycker är spännande är att utbildningen drar till sig så många olika människor med varierande bakgrunder. Till exempel finns det personer här som har en examen i psykologi, juridik eller pedagogik. För dem är utbildningen ett sätt att nischa sig inom ett specifikt område inom deras fält.

Dessutom ser Cajsa Larson ett stort värde i variationen av nationaliteter bland både studenter och lärare.

– Det kan vara svårt att komma till ett nytt land utan att känna någon, men eftersom många sitter i samma båt skapas en öppen och välkomnande stämning. Jag har lärt mig oerhört mycket av mina klasskamrater. Att få höra om andra kulturer och få nya perspektiv på det vi läser om i kurslitteraturen har varit guld värt. De kontakter jag har fått här kommer vara för livet, både jobbmässigt och privat – jag tror att väldigt få program kan erbjuda just det.

För Cajsas del är utbildningen en förlängning av hennes tidigare studier i fredsbyggande, som hon pluggade i hemlandet USA. För tre år sedan gjorde hon en utbytestermin i Sverige och föll pladask. Efter en del research lyckades Cajsa inte hitta något liknande program i USA som erbjöd det hon sökte – en riktig djupdykning i fattigdoms-, konflikt- och utvecklingsfrågor.

– Min mamma kommer från Sverige så jag har alltid varit nyfiken på landet. När jag sedan fick höra om programmet i freds- och utvecklingsarbete, som faktiskt är unikt i sitt slag, tog jag steget och flyttade till Växjö.

Under utbildningen tränas studenterna i både analytisk förmåga och konkreta färdigheter för den verklighet som internationellt utvecklingssamarbete verkar i.

Är du intresserad av programmet freds- och utvecklingsarbete i Växjö? Läs mer här och ansök senast 16 april.

I slutet av andra terminen har studenterna dessutom möjlighet att utföra en handledd fältstudie i ett utvecklingsland. Under fyra veckor i fält fördjupas kunskaperna i de processer och villkor som påverkar utvecklingen i det landet och regionen.

Tanken är att man efter avslutade studier ska vara redo för en internationell karriär inom organisationer eller företag som arbetar med konflikt- och utvecklingsfrågor –  men det finns många sätt att använda den kunskap man får.

– Jag gillade de praktiska övningarna i utbildningen mest. Ett exempel var när vi hade ett rollspel i kursen om förhandling och vi försattes i fiktiva situationer som vi sedan skulle förhålla oss till. Övningen var väldigt “hands on” och utmanande på många plan. Böcker och teori i all ära, men den praktiska kunskap vi fått inför situationer vi med största sannolikhet kommer att försättas i någon gång är väldigt värdefull. Jag tror att den här typen av verklighetsförankrade simulationer är unika för vårt program.

Cajsa menar att hon för första gången känner sig redo för, och taggad på, att börja söka jobb.

– Tidigare har jag känt mig överväldigad av alla ansökningsprocesser och inte vågat söka specifika jobb. Eftersom de tjänster jag varit intresserad av ofta har varit på global nivå har de känts omöjliga att få. Men vägledningen jag fick av lärarna på det här programmet öppnade upp mina ögon och jag insåg att det var fullt möjligt att få de jobb jag drömde om. Det finns oändliga valmöjligheter efter avslutade studier – jag kan arbeta med säkerhetspolitik, statligt arbete eller i välgörenhetsorganisationer på internationell basis för att nämna några alternativ, säger Cajsa.

– Men just nu har jag siktet inställt på att arbeta med barn och utbildning, avslutar hon.

Detta är en sponsrad artikel i samarbete med Linnéuniversitetet

Fanny Lindell
Publicerad 23 februari 2018
Föregående Nästa