Lyft luren!
16 Maj 2014 kl: 00:00

Lyft luren!

Vilka skulle tjäna på att ta tag i de jobbiga samtalen?

– Alla, men särskilt den som är i början av sin karriär och som är i störst behov av att bredda sitt nätverk. Behöver du hjälp med något som du inte kan få hjälp med via ditt befintliga nätverk är det dags att bredda det. Genom att lyfta luren skapar du också en bild av dig själv av att vara orädd och driven. Det stärker självförtroendet! Men egentligen behöver de flesta bli bättre på att sälja och marknadsföra sig själva eller sitt företag, oavsett om vi är nya eller erfarna inom yrkeslivet. Kallringningar är en förutsättning för alla, både individer och företag, som har ambitioner att växa.

 

Varför är det så svårt att lyfta luren?

– Det handlar väldigt mycket om psykologi. Ingen gillar att få ett nej. Men om du tillåter dig själv att inte ta ett nej så hårt, och istället fokuserar framåt kommer du bli förvånad över hur många ja du stöter på.

 

Så hur ska vi tänka?

– De samtal vi drar oss mest för är ofta de samtal där vi känner att vi har något att förlora. När det gäller kallringning behöver vi tänka om. Du har inget att förlora, bara en massa att vinna! Många känner också en stor frustration över att resultaten från det hårda arbetet ofta dröjer. Du ser inte resultaten direkt och det blir därför svårt att motivera det hårda arbetet. Lyft blicken och se det över längre tid, var vill du vara och hur vill du att ditt nätverk ska se ut i framtiden?

 

5 tips – så får du ändan ur vagnen

 

1.    Avsätt kalendertid för att arbeta systematiskt och disciplinerat.

2.    Får du ett nej, ”get over it” och fokusera framåt. Fira varje ”ja”!

3.    Nyttja ditt och dina vänners nätverk. Använd dessa för att bygga upp en kvalitativ lista att ringa på.

4.    Det kan ofta hjälpa om du har ett manus du känner dig trygg med eller har planerat vad du ska säga. Det måste dock vara väl inövat. Låter det som att du läser från ett papper kommer mottagaren att märka det.

5.    Bara gör det. Tänk inte så mycket. Du kommer att lära dig någonting av varje samtal och bli bättre för varje gång.