Föregående Nästa

”Löpning bryter barriärer”

”Löpning bryter barriärer”
10 september 2014

Företagslopp, lunchjogg och elittränade vd:ar – håller löpningen på att bli vår tids affärskultur?

Annons

Löparboomen är ett faktum och nu har joggingskorna tagit sig hela vägen in i arbetslivet. Colm O’Callaghan, vd på Urban Tribes som jobbar med företagslöpning, ser en tydligt växande trend.

Varför har löpning blivit så populärt i arbetslivet?
– En viktig anledning är enkelheten. Vi lever i ett stressat samhälle och har inte tid att spela golf eller tennis med kunder och kollegor, men du hinner köra ett ordentligt löppass, duscha och vara ombytt inom loppet av en timme. Den andra anledningen är den tekniska utvecklingen som gör att löpningen blir rolig för många. Alla kan mäta och klocka sin träning.

Varför investerar företag i löpträning?
– Därför att löpning bryter barriärer. Det finns inga hierarkier när alla har shorts på sig och svettas. Löpningen gör också att medarbetare har en naturlig mötespunkt och någonting att prata om vilket bidrar till en bra gemenskap. Allt fler företag använder också löpningen som ett verktyg för marknadsföring genom att arrangera eller medverka vid lopp eller bjuda in kunder till företagslöpningar.

Hur många företag jobbar ni med?
– I dagsläget har vi cirka 50 företagskunder och vi arrangerar allt fler företagslopp som alternativ till golfturneringar och andra kundevent. Vi ser att fler och fler företag väljer bort traditionella evenemang och startar löparevent istället.

Håller hurtigheten på att gå till överdrift?
– Det här är en viktig fråga, för givetvis kan det bli ett stressmoment med träningen och det är inte bra. När vi jobbar med företag upplyser vi alltid om detta. Alla ska kunna vara med och njuta. Träning handlar om att må bra och att ha kul.

”Det ska inte vara en ytterligare press i vardagen, då har det gått fel.”

Kommer löpning bli en självklar del av arbetslivet i framtiden?
– Hälsoaktiviteter generellt blir allt viktigare. Det håller på att bli en given faktor för att attrahera de bästa medarbetarna. Förr kunde företag erbjuda massage på arbetstid som en attraktiv förmån, det här är en naturlig utveckling. Samtidigt är det smart för arbetsgivaren eftersom det är bevisat att du blir mer produktiv, mår bättre och har färre sjukdagar om du tränar. Så det finns ett affärsmässigt tänk i det.

Sara Thun
Publicerad 10 september 2014
Föregående Nästa