1 Sep 2008 kl: 00:00

Kreatörens bäste vän – förvaltaren

Det kan tyckas märkligt att kreatören redan har tröttnat på sin sprillans nya bok och är negativt inställd till att komma och prata om den. Det är ju en fin chans. En möjlighet att göra reklam för sin produkt. Kanske till och med mot betalning. Hur kan man neka till något sådant?

”Föreläsningen du höll förra året var verkligen uppskattad. Kan du inte komma och hålla samma föreläsning för årets studenter?”

”Nej, absolut inte.”

Det måste väl vara enkelt att bara komma och säga samma saker som sist? Men nej. En kreatör kan inte återvinna. Kan inte göra samma sak två gånger. Det tar emot och gör något alldeles förskräckligt ont. Kreatören kanske inte ens längre tror på sitt budskap som under förra årets föreläsning presenterades med engagemang och övertygelse.

Men vad vill en kreatör göra då? Kreera så klart. Skapa nytt, nytt, nytt, nytt, nytt. Jag har pratat med många kreatörskollegor om detta och det verkar vara en sak vi alla har gemensamt.

Det tråkiga är att det är när ovanstående förfrågningar dyker upp som det börjar bli möjligt att tjäna lite pengar på sitt alster. Ingen blir fet av att bara lämna det man precis genomfört och ge sig i kast med nästa idé. Men det är precis det kreatören vill göra.

Jag kan dela in alla mina egna projekt i fyra kategorier:

– Det jag gjort för länge sedan

– Det jag precis avslutat

– Det jag håller på med nu

– Det jag vill göra sen

Det jag har gjort för länge sedan ligger långt bakom mig och det tycker jag är ganska ointressant. En del saker är närmast pinsamma.

Sen har jag det jag precis avslutat. Det är jag också rätt trött på eftersom jag spenderat så mycket tid med de frågeställningarna på sistone. Dessa båda saker känner folk till och därför kan jag få förfrågningar om att till exempel komma och föreläsa om dessa projekt.

Det jag håller på med nu håller jag ofta hemligt. Är jag nära slutet har jag nog även börjat tröttna på detta. Mentalt är jag dock ännu ett steg längre fram – i det jag vill göra sen. Det är det som känns mest spännande för mig. Dessvärre är det bara jag själv och kanske en handfull människor till som känner till de här projekten, så här kommer naturligtvis inga förfrågningar.

Det kanske är synd att det är så här? Kanhända går vi på grund av kreatörernas nyskapariver miste om många fina alster, eftersom ingen tar hand om dem när de är färdiga. Men nu verkar detta fenomen närmast vara en naturlag.

Som tur är finns det människor som är lagda åt andra hållet. Som inte älskar att brottas med problem, ifrågasätta och uppfinna nya hjul, utan hellre vill använda sina förmågor till att sprida ett budskap, engagera sig i marknadsföring eller bygga vidare på något befintligt. Jag kallar personerna med denna läggning förvaltare.

Det är ingen idé att komma dragandes med det gamla: ”Ni kreatörer måste lära er att…” Det måste vi inte alls. Man behöver inte kunna allt. Varje kreatör borde istället ha en förvaltarkompis vid sin sida. Där har vi vägen till framgång.

——————-

Artikeln är inspirerad av boken ”Inspiration är för amatörer”. Har du också någon bra idé som gnager i bakhuvudet? Något du skulle vilja förverkliga? I så fall, köp boken och lär dig hur den kreativa processen fungerar, så är du snart igång

Inspiration är för amatörer