Knepen som gör dig till en säker talare
17 Nov 2013 kl: 00:00

Knepen som gör dig till en säker talare

Hur kan man strukturera upp sina presentationer på bästa sätt?

– Ett snabbt och enkelt sätt är att dela upp den i tre delar. Inledning, mittendel och avslutning. Inledningen ska bädda för lyssnande och ge åhörarna sammanhanget och målet med din presentation. Le och se till att du är tydlig här så har du mycket gratis inför fortsättningen. Mittendelen är din faktadel. Här levererar du det du ska ge och ser till att åhörarna har förstått dig. Ställ frågor som ”är alla med på det?” innan du går vidare. Avslutningen är sammanfattningen där du kort upprepar dina viktigaste punkter och talar om vad du ville uppnå med din presentation. Avsluta med ett leende så går åhörarna därifrån med en glad känsla i magen.

 

Vad är de vanligaste misstagen?

– Det allra vanligaste är att man pratar för fort. Att lyssna tar längre tid än att prata. Sakta ner så kommer du upptäcka att du också hinner sortera dina tankar medan du talar. Det gör dig tydligare, säkrare och ger färre upprepningar. En annan vanlig miss är att kroppsspråket avslöjar trötthet och okoncentration. Kom ihåg att din kropp visar om ämnet är uttråkande eller om publiken ska vara på alerten. Välj rätt uttryck!

 

Hur kommer man åt dem?

– Träna ditt talande när du inte står inför en publik. Testa att prata långsammare i dag och se vad som händer i din kropp och med den som lyssnar. Att tala är en helhetsupplevelse där hela kroppen är med. Granska också din spegelbild när du talar. Hur står du i början och vad händer med din kropp när du börjar komma in i presentationen? Hur lång tid tar det innan du skulle behöva påminna dig om att du är bilden för åhörarna? Om du gör det här då och då så utvecklar du din presentationsteknik på egen hand.

 

Om man lätt blir nervös, vad ska man tänka på då?

– Alla får viss puls före ett framträdande, men för vissa övergår den pulsen i panik. De olika nervositetsnivåerna kan vi alla nå beroende på vilka det är vi ska prata inför och hur säkra vi känner oss. Acceptera att du får puls och låt det vara så. Även om rösten darrar, knäna känns geléaktiga och händerna väger bly så går det att prata inför andra. Om det är riktigt illa kan du meditera kvällen innan eller se till att du har en kollega som vet hur du känner och som är ditt ”ankare” under presentationen. Till dig som har svår rampfeber och gör vad du kan för att undvika att tala inför folk: Jag vet hur du känner. Jag var likadan ända till jag kom i kontakt med retorik. Du klarar av det, men du måste öva lite i taget och i din egen takt. Och till alla: bara det faktum att du ställer dig upp och pratar gör att många av dina åhörare beundrar dig. Grattis, du är bra!

 

Vad uppskattar du själv hos en föreläsare?

– Äkthet och förberedelse. Att en föreläsare vet vad hen vill med sitt talande och på ett eller annat sätt tar med mig dit. Det är inte hela världen om hen tappar bort sig, eller har glömt bort en del. Det som gör det inspirerande är att hen inte gör så stor sak av sina missar, utan håller tråden ändå. Att tala är en flexibel och spännande aktivitet och det går inte att förbereda sig för allt, men det går att hålla humöret uppe och förstå att talarens inställning också blir publikens inställning.

 

Jennies tips för en bra presentation

1. Dela in din presentation i tre delar.

2. Prata inte för fort. Det tar tid att lyssna.

3. Tänk på ditt kroppsspråk!

4. Träna på att tala även när du inte har någon publik.

5. Acceptera din nervositet och försök se det roliga i situationen.