15 Mar 2009 kl: 00:00

Kanske dags att börja prata med varandra?

När jag sammanställde resultaten hade ungefär 200 personer svarat och jag blev rejält förvånad. Hur många tror du svarade att man pratar med chefen när det går trögt?

Nästan ingen. 6 %. Det minst valda alternativet.

Visserligen är det känt att många säljare är ensamrävar och vinnarskallar som vill sköta sig själva utan att någon lägger sig i.

Men min erfarenhet är precis tvärtom. Ingen klarar av att köra sitt eget race i längden.

Därför är mitt råd till dig som jobbar som säljare den här veckan klart och tydligt:

Använd din säljchef som bollplank.

Han eller hon finns där för att stötta dig när du behöver en motivationskick. Och vill att du ska lyckas.

Jag vet att många säljare låter bli att prata med chefen för att man är rädd att få kritik eller bli kontrollerad. Och det är klart att du måste sköta ditt jobb på ett seriöst och bra sätt.

Men det är lika klart att din säljchef vill att du ska lyckas och säkert hjälper dig att göra det på alla sätt som går.Chefen vet inte vad du tänker på eller hur du mår. Därför ska du berätta det för chefen.

Jag har ett enkelt råd till dig som är säljchef också:

Prata med dina säljare. Kom ihåg att stöttning, delaktighet och beröm är mycket mer värt än pengar och höjda provisionslöner.

Vill du få driv i din säljorganisation under våren? Se då till att du vet hur dina säljare mår.

Viktigt: Vems är ansvaret? Oavsett vilken roll du har så är det DU som har ansvaret.

Glöm inte det!

Det enda som jag tycker är lika roligt som motiverade säljare är nöjda kunder.

I veckan fick jag ett brev från en läsare som jag bara måste visa dig. Klicka HÄR

Veckans utmaning

Be om ett personligt samtal med din säljchef och berätta dina mål.

Se till så att ni är överens om målen och ta tillsammans fram en plan över hur du ska jobba och hålla en hög motivation hela tiden.

Lycka till!

Max

Max Söderpalm är författare till de bästsäljande säljböckerna ”30 sätt att göra affär” och ”Det är i backarna man rycker”. Han är en flitigt anlitad inspiratör och säljtränare. Mer än 13000 säljare läser varje måndag hans nyhetsbrev ”Monday Morning Letter”.

Max Söderpalm © 2009