24 Aug 2008 kl: 00:00

Kan du tänka positivt när kunden säger nej?

En viktig del av säljjobbet är att kunna hantera känslorna och tankarna när kunden säger nej. Trots att du har gjort allting rätt kan det bli så ändå.

Ett misslyckande skulle du kunna säga om du har ett negativt synsätt, något helt annat om du har en positiv attityd.

Vad har då en kund som säger nej att göra med OS? Jo, möjligheten att lära sig konsten att hantera ett misslyckande och vända det till något positivt istället. Trots att det mest logiska är att bli vansinnig för att du misslyckats med att nå dit du vill.

Jag hörde en intervju med en amerikansk häcklöperska, precis efter målgången i finalen. Hon hade varit i stor ledning vid näst sista häcken, och av misstag slagit i foten och snubblat. Hon missade både guld och medalj på grund av detta.

När reportern frågade henne vad hon tänkte om sitt misslyckande visade hon upp en positiv attityd vars like jag aldrig tidigare mött.

Hon sa: ”Det här kommer jag lära mig mycket av”.

Tänk då på att hon har tränat varje dag i fyra år och bara var tio meter från sin guldmedalj, sitt drömmål. Det hon kunde ha gjort var skylla ifrån sig på en konkurrent, skrika eller gråta. Allt hon sa var: ”Det här kommer jag lära mig mycket av”.

Tänk om du kunde tänka så varje gång en kund säger nej? Att ha den inställningen att du bara struntar i att få alla negativa tankar, som gör att du blir passiv och tappar humöret. Att slippa förlora all den energi som bara går åt till att skylla ifrån dig eller bli arg.

Och istället se kundens nej för vad det är:

En möjlighet att lära dig något om dig själv och ditt jobb, som gör att 10 andra kunder säger JA.

Vill du ha fler tips för att tänka positivt?

Klicka HÄR

Veckans utmaning

Skriv en kort, positiv mening som du kan använda för att peppa dig själv i situationer när du känner att något går dig emot.

Lär dig meningen utantill och rabbla den tyst för dig själv så att du behåller din positiva energi när något inte går som du vill.

Vågar du?

Ring upp en eller flera kunder som har sagt nej till dig och fråga varför du inte fick affären.

Det lär du dig massor på!

Lycka till!

Max

Max Söderpalm är aktuell med boken 30 sätt att göra affär. Varje vecka skickar han ut Monday Morning Letter, ett uppfriskande brev för dig med fokus på sälj. Vill du prenumerera på Monday Morning Letter? Mejla blogg@soderpalm.se. Läs mer om Max, hans blogg och Monday Morning Letter på www.soderpalm.se.