Föregående Nästa

Jobba med det du brinner för på Aller Media

Jobba med det du brinner för på Aller Media
20 januari 2014

Kajsa Lidbeck har gått från att vara fotoassistent till biträdande chefredaktör på Nordens största populärpressföretag. Hon säger att företagskulturen på Aller media uppmuntrar den typen av karriär.

RAKETERNA Kajsa Lidbeck har gått från att vara fotoassistent till biträdande chefredaktör på Nordens största populärpressföretag. Hon säger att företagskulturen på Aller media uppmuntrar den typen av karriär.

Karriärer kan ta många olika vägar. Kajsa Lidbeck hade bara en treårig gymnasieutbildning i ryggen när hon började som assistent i dåvarande Allers förlags fotoateljé på Landskronavägen i Helsingborg. Efter en tid som journalistelev på en av förlagets tidningar i Malmö började hon som redigerare på Allers redaktion. Där har hon blivit kvar. 1999 blev hon fackchef, 2007 biträdande chefredaktör. Under klättringen uppåt på Sveriges största veckotidning har hon backats upp internt och bland annat gått ett chefsutvecklingsprogram. Nyligen fick hon ett stipen­dium ur den nordiska Allerfonden, som låter henne gå utbildningen Leading Media & Entertainment Companies på Copenhagen Business School.

 

– Vi ger ut 47 titlar. Det finns redaktionshus i Helsingborg och Stockholm, dessutom redaktioner i Malmö och Göteborg. Varje månad läser 3,8 miljoner svenskar någon av våra tidningar. De tio bäst säljande tidningarna i butik kommer från oss. Vi är en del av danska Allers Holding A/S med verksamhet i hela Norden.

 

Vad gör Aller media till en spännande ­arbetsplats?

– Kollegorna! Här har du chans att jobba med det du verkligen brinner för – oavsett om du är en mat-, fiske-, text-, inrednings- eller datanörd. Det bidrar till en speciell och dynamisk stämning. Och så känslan av förväntan från läsarna, inför varje nummer. Våra läsare litar på oss och ger oss ett stort förtroende och låter oss ta del av deras berättelser. Den kontakten är viktigare än många tror.

 

Berätta om er företagskultur!

– Under mina år på företaget har vi tiodubblat antalet titlar, men vi har vuxit med bravur och lyckats behålla känslan av att vara familjeföretag. När vi för några år sedan samlade de olika stockholmsredaktionerna i ett gemensamt förlagshus så var det också ett exempel på den ambitionen. Det är viktigt att vi på de olika redaktionerna och avdelningarna har en känsla för varandras produkter och tjänster. Jag upplever Aller media som ett vänligt företag där det är högt i tak och nära till ledningsgruppen. Du når fram med dina idéer.

 

När är du stolt över att tillhöra Aller media?

– Det är jag hela tiden. När andra medieföretag­ famlar så står vi stadigt och tror stenhårt på våra varumärken. Papperstidningen kommer att leva vidare, även om det i framtiden kanske inte kommer att finnas lika många titlar. Men jag är säker på att det kommer att jobbas hårt på att alla våra varumärken ska leva vidare – om än på olika plattformar. Jag är också stolt i kontakten med läsarna, när jag förstår att det vi gör betyder mycket för dem.

 

Är det vanligt med den typen av karriär du själv har gjort?

– Det är ju tuffare i dag, men har du väl kommit innanför dörrarna finns det utrymme att växa för den som verkligen har lust att utvecklas. Företaget är öppet och man är bra på att fånga upp rå talang. Det finns interna utvecklingsprogram och eftersom vi är så många olika redaktioner också gott om vägar att vandra.

 

Kajsa Lidbeck

Titel: Biträdande chefredaktör på tidningen Allers.

Utbildning: 3-årig ekonomisk gymnasielinje, Nicolaiskolan, Helsingborg, 1985.

Detta önskar jag att jag hade vetat som student: Vet inte om jag är så mycket klokare nu än då. Jag gick på känsla och har förstås också haft tur.

Text: David Lindman
David Lindman
Publicerad 20 januari 2014
Föregående Nästa