Föregående Nästa

Jacob De Geer: ”Jag saknar någon form av spärr”

Jacob De Geer: ”Jag saknar någon form av spärr”
04 september 2013

Han försökte hålla sig borta från entreprenörsstigen men kunde inte. Och tur var väl det. För nu går det riktigt bra för Jacob De Geers senaste satsning iZettle. Här berättar han om drivkraften, affärspartners och pengar.

Annons
Det är ett väldigt flängande. Just den här befinner sig Jacob De Geer i Stockholm, nyss kom han hem från New  York och strax är det dags för USA igen, denna gång Boston. Resandet är motiverat. Som en av grundarna bakom betaltjänsten iZettle, appen och chipkortläsaren som förvandlar en smartphone eller tablet till en kortterminal, gäller det att vara på plats där marknaden finns. Det vill säga över i stort sett hela världen. I dagsläget har iZettle etablerat sig i Norden, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Mexiko och Brasilien, och listan blir allt längre. Företaget startades 2010 av Johan de Geer och Magnus Nilsson. Då hade Jacob hunnit starta och gå vidare från marknadsföringsföretaget Tradedoubler, mediebyrån Tre Kronor och videouthyrningssajten Ameibo. Siktet var inställt på ett vanligt jobb.

– Jag har varit involverad i tre olika startups och efter det tredje bolaget såldes ville jag ta det lite lugnare. Vara anställd. Att få tjänstebil och pension, som jag aldrig hade haft, kändes lockande.

Så blev det naturligtvis inte. Efter att Jacobs fru, som är egenföretagare inom mode, kom hem uppgiven från en mässa eftersom många inte kunde handla då det inte gick att betala med kort, såddes ett frö.

– Då började jag undersöka hur betalbranschen såg ut. Den är otroligt företagsinriktad men mot de minsta företagen fanns ingen bra lösning. Samtidigt går det allt mer mot ett kontantlöst samhälle. Jag såg ett problem jag ville lösa och började skrapa lite på ytan. Så småningom hamnade jag så långt ner att det inte gick att dra sig tillbaka.

Tillsammans med Magnus Nilsson, entreprenören som jobbat länge med EF Education, varit vd för Wayfinder och grundat riskkapitalbolagen Novestra och Nordic Wireless, kastade han sig därför in i kortbetalningsbranschen.

– Det går bra. Framåt. Första året vi fanns i Sverige ökade vi totalt med 25 procent på en marknad som brukar växa med 2–3 procent årligen. Det var ett otroligt bra första år.

Nu lanseras alltså iZettle i länder som Mexiko och Brasilien och utvecklingen av konceptet fortsätter hela tiden.

– En sådan här produkt blir aldrig färdig. Det här är en helt annorlunda typ av tjänst där vi är otroligt fokuserade på användarvänlighet, funktionalitet och gränssnitt.

Hur mycket jobbar du?

– Det är svårt att säga. Jag går aldrig hem senare än klockan 18, men det första jag gör på morgonen är att kolla mejlen. Jag jobbar på bussen och när barnen har lagt sig, sju dagar i veckan.

Blir du inte trött?

– Klart jag blir det! Som för de flesta som startar bolag, oavsett om det är smått eller stort, upptar det en otroligt stor del av ens tanketid. Men jag gör det inte för att jag behöver utan för att det är roligt.

Du kallar dig serieentreprenör, vad skiljer dig från en helt “vanlig” person?

– Jag saknar nog någon form av spärr som andra människor har. Det är en stor risk att starta ett nytt bolag, både ekonomiskt men också när det gäller lön och tid. Du måste ha bra support hemifrån om man är gift eller sambo, någon som har förståelse för att det kan bli stökigt. Sedan är det också viktigt att ha någon typ av inkomst, konsultjobb, besparingar eller vad det nu kan vara. Det kan ta längre tid än vad man tror att komma igång. Det gäller att vara en person som inte ger sig. Du ska hata att förlora.

 

Han tillägger:

– Det är ganska roligt om man pratar med entreprenörer själva. De kan ha blivit tillsagda tusen gånger att lägga ner, eller att det aldrig kommer att fungera. De som står emot och kör vidare, det är de som är mer anpassade för detta. Men man måste komma ihåg att det kan gå åt helvete också. Det är en viktig komponent.

I dag har iZettle 130 anställda och kontor i åtta olika länder. Är målet att bli ekonomiskt oberoende?

– Ofta är det inte pengarna som är drivkraften. Det handlar mer om att identifiera ett problem som ingen har löst tidigare och man tänker ‘det är lika bra att jag gör det själv’. Så började det för min del. Det behöver inte innebära att det blir ett kanonbra bolag, men drivkraften är problemlösningen.

Finns det någon annan digital lösning som du önskar att du hade kommit på?

– Så här i backspegeln hade det varit kul att starta Google eller Facebook. Men jag vet inte. Jag tänker inte så utan är glad att jag startat iZettle.

 

 

 

Jacobs 3 tips

1. Det är inte svårt att vara entreprenör. All kompetens finns att hitta på nätet och behöver inte vara dyr. Det finns sajter där du kan be kodare och designers att bjuda på ditt projekt vilket gör att du kan bygga en teknisk tjänst utan att själv ha kompetensen.

 

2. Tänk på säkerheten. Man ska inte starta ett bolag och gå all in om man inte har tillräcklig säkerhet från något annat håll. Sluta inte på jobbet för att satsa på världens bästa ié om du inte har besparingar eller annan lön som håller dig flytande.

 

3. Om affärspartners. Först och främst, bestäm om du vill ha en partner eller inte. Det kan vara ganska skönt eftersom entreprenörslivet är som en berg- och dalbana och då kan det vara skönt att ha någon att bolla med. Men jag tror inte att man ska starta något med sin bästa kompis. Alla relationer, och framförallt affärsrelationer, kan innebära slitningar och du vill vara säker på att behålla dina vänner.

 

 

 

Är du eller någon du känner en av
ÅRETS PROFESSIONALS?

Årets innovation awards, presenteras av SEB

Om du eller någon du känner har en idé om hur SEB kan utveckla och förbättra en befintlig produkt, service eller tjänst, missa inte detta!

 

Nominera och läs mer här!

Cecilia Bäcklund
Publicerad 04 september 2013
Föregående Nästa