”Ingen annanstans finns så innovativt klimat”
13 Feb 2013 kl: 00:00

”Ingen annanstans finns så innovativt klimat”

Claudia Olsson, 28, har under 2012 grundat och lett ACCESS Health Internationals expansion i Sydostasien. Konsultorganisationen hjälper till att identifiera innovativa teknologier och designa lösningar för världens åldrande befolkning. (Topplistan.)

 

Vem har inspirerat dig under året och varför?
– Marissa Mayer, vd för Yahoo, och Sheryl Sandberg, COO för Facebook, är två individer som inspirerar med sin kompetens att navigera de marknader där teknologi såväl som marknadens preferenser förändras med exponentiell hastighet. De översätter teknikens möjligheter till produkter och service som kunderna inte bara efterfrågar utan som de tar för givna redan vid starten. De leder fältet inom intuitiv skalbar teknologi.

 

Vad har varit den största utmaningen under 2012?

– Att leda expansionen av ACCESS verksamhet i Sydostasien, Kina och Japan har inkluderat allt från registrering och rekrytering, till framtagande av produkt och serviceerbjudanden speciellt anpassade för våra partners behov. Att kunna förstå de olika klienternas respektive förutsättningar och ambitioner i de marknaderna där de är aktiva har varit en fantastiskt givande utmaning. Ingen annanstans på jorden hittar man ett klimat som är så innovativt och där förändring och utveckling är så självklar och detta sätter såklart även press på oss att förstå, anpassa oss och leverera.

 

Hur ser planerna ut inför 2013?

– Under början av 2013 kommer vi att arbeta med en omfattande studie av introduktioner av nya teknologier på den kinesiska och den japanska marknaden. Mycket fokus kommer att ligga på reglering och det politiska landskapet som har en stark påverkan på ett företags förutsättningar att lyckas på dessa marknader. Senare delen av året kommer jag att arbeta mer med att vägleda tekniska innovatörer och entreprenörer att anpassa och växa sina idéer och produkter för de Asiatiska marknaderna. Svenska entreprenörer med idéer med global potential är välkomna att höra av sig.

 

Vad tycker du själv är det uppstickigaste du gjort under året?

– Förutom det omfattande arbetet med att leda etableringen av ACCESS verksamhet så ser jag vår studie inom innovation inom äldrevård som både relevant och uppstickig. Den gjorde att jag blev utvald som framtida regional ledare på Stars mötet i Penglai, Kina, tillsammans med endast ett hundratal andra ledare i och från Asien, samt att jag blev utvald som Gifted Citizen av Ciudad de Las Ideas i Mexico. Dessa erkännanden visar på behovet av att vidare förstå och sporra initiativ för vår åldrande befolkning.

 

 

”Inte ännu ett gulligt tjejlopp”

Madeleine Johansson, 30 drog tillsammans med Ann-Sofie Forsmark, 33, igång Tjejmarathon 2012, ett lopp med syfte att samla in pengar till Panzisjukhuset i Kongo. De ville komma ifrån det rosafluffiga som kan omgärda just ett tjejlopp och det blev en hel del debatt kring evenemanget. (Varma listan.)

 

Vem har inspirerat er under året och varför?
Madeleine:
– De som vågar gå sin egen väg, och som orkar även när livet inte serveras i lagom stora portioner. I fallet med vårt projekt har jag inspirerats mycket av de kvinnor som utsätts för alla dessa fruktansvärda övergrepp och ändå överlever. De sitter på en sån inre kraft som vi nog inte ens kan förstå. De är överlevare!

Ann-Sofie : – Min eviga förebild är Aung San Suu Kyi men Panzisjukhusets grundare Dr Deniz Mukwege är förstås förebilden för vårt arbete med Tjejmarathon.

 

Vad har varit den största utmaningen under 2012?
Helt klart att bemöta alla missförstånd som uppstått. Vi gav oss in i projektet med två syften, att väcka debatten om tjejlopp kontra vanliga motionslopp och att visa att helt vanliga människor kan göra väldigt mycket. Den förstnämnda debatten har varit stormig emellanåt så det gäller att veta vad man står för och kunna bemöta de som menar att vi cementerat könsroller istället för att försöka bryta dem, som vårt syfte varit.

Ann-Sofie: – Att få ihop vardagen för att kunna organisera tävlingen samt att få igenom vårt budskap så folk inte tror att det är ännu ett gulligt tjejlopp.

 

Hur ser planerna ut inför 2013?
Madeleine: –
Loppet kommer finnas kvar med samma distans (53 kilometer) men vi samarbetar då med en ny biståndsorganisation, nämligen Hungerprojektet. Målet är dubbelt så många startande, och dubbelt så stor summa till insamlingen (2012 fick vi ihop 104 000 kronor).

Ann-Sofie: – Tanken är att öppna upp loppet för alla men att det fortfarande går under benämningen Tjejmarathon och därigenom fortsätta driva debatten om tjejlopp.

 

Vad tycker ni själva är det uppstickigaste ni gjort under året?
Madeleine: –
Alla alla som varje dag vågar och framför allt orkar ta fighten i frågor om jämställdhet, sexism, könsroller och mönster i vardagen är uppstickare. Det är i vardagsdiskussionerna det avgörs, är du en sån som håller tyst när grannen benämner någon med neger eller hora, eller är du den som vågar säga att ”hej, hur menar du nu?”

Ann-Sofie: –  Mitt deltagande i ”Upploppet” i P1 som sändes i somras. Något av det jag också är mest stolt över.

 

 

 

”Skapade en reception för alla sinnen”

Marcus van Dijk, 28, grundare av Sense Agency , en strategibyrå specialiserad på sinnesmarknadsföring. (Varma listan.)

 

Vem har inspirerat dig under året och varför?
– Jag inspireras av personer som är positiva till livet, tänker nytt och tror på en ljus framtid. Samtidigt inspireras jag av personer som ser på saker annorlunda än mig själv – vilket breddar mitt perspektiv och kompletterar mina svagare sidor. Flickvän, familj och vänner står alltid nära.

 

Vad har varit den största utmaningen under 2012?
– Att konkretisera vetenskapliga insikter till praktiska resultat. Jag var med och grundade begreppet sinnesmarknadsföring 2006 och skrev en bok som vann pris för Årets marknadsföringsbok 2008. Tidigare fanns inget svenskt begrepp som förklarade hur företag och organisationer kan kommunicera med människans fem sinnen (syn, ljud, doft, känsel och smak) för att skapa attraktiva platser och varumärken. Under åren har jag kämpat hårt med att integrera denna förståelse på ett praktiskt användbart sätt hos företag och organisationer. Det är en spännande resa som fortfarande bara har börjat!

 

Hur ser planerna ut inför 2013?
– Att fortsätta arbeta med spännande projekt, träffa nya människor och föreläsa ännu mer!

 

Vad tycker du själv är det uppstickigaste du gjort under året?
– Att jag var med och skapade världens första reception för alla sinnen. Dåligt kaffe och tråkiga pappersmuggar är bannlyst. Här kan du både smaka, dofta, lyssna, se och känna på varumärket.

 

Läs mer om Uppstickarna:

 

» Se Topplistan med Uppstickarna 2012, plats 1-30
» Se Heta listan med Uppstickarna 2012, plats 31-65

» Se Varma listan med Uppstickarna 2012, plats 66-100

 

”Kvinnor är fortfarande provocerande”
Sofia Brändström, Sara Haraldsson, Samir El Sabini och Maria Loohufvud.

 

”Uppstickigt att vägra personligt varumärke”
Thea Boman, Rebecka Åhlund, Micke Gunnarsson och Emelie Ekblad.

 

”Sörsta utmaningen var att behålla lugnet”
Makode Linde, Alva Snis Sigtryggsson, Filippa Odevall och Sara Linderoth.

 

”Att slå igenom i Japan är uppstickigt”
YOHIO, Nina Åkestam, Martin Källström och Sara Magnusson.

 

”Att bryta ihop i tv var underligt”
Gina Dirawi, Ashkan Safaee, Marcus Hartwall och Sandra Olofsson.

 

”De sa att jag var dömd till att misslyckas”
Anitha Schulman, Cecilia Andrén Nyström, Christoffer Sundberg och Arvid Morin, Oscar Lundin och Benjamin Kainz.

 

Fyra Uppstickare med känsla för livet
Adam Pålsson, Carl Reuterskiöld, Julia Mjörnstedt och Maria Nilsdotter.