15 Apr 2009 kl: 00:00

Ilskan kan kosta dig jobbet

Ett stressigt arbete gör lätt att små problem växer och när skrivaren slutar fungerar är det svårt att motstå impulsen att sparka till den – men akta dig, det kan skada din karriär!

Vi blir arga på jobbet. Endast fem procent säger att ingenting någonsin gjort dem arga på arbetsplatsen och synliga vredesutbrott är vanliga enligt ICM Technologys undersökning om kontorsilska. Mer än fyra av fem arbetstagare (83 procent) har sett någon annan synligt förlora humör på jobbet, och nästan två tredjedelar (63 procent) uppgav att de själva förlorat sitt humör synligt på jobbet. En stressig kontorsmiljö eller en finanskris utanför dörren gör oss dessutom mer känsliga för mindre eller större irritationsmoment som långa möten eller för kall arbetsplats.

Men se upp med hur du hanterar din frustration – enligt den amerikanska karriärcoachen John McKee, författare till ” Career Wisdom: 101 Proven Strategies to Ensure Workplace Success” förstör vreden ens rykte, trovärdighet och professionalism. De som får vredesutbrott på jobbet blir enligt honom sällan befordrade utan ses som dåliga ledare som inte kan inspirera eller motivera andra.

"Det är bra att känna passionerat för ditt jobb eller projekt och att ibland tycka annorlunda än andra, men lär dig kanalisera dessa känslor i handlingar som är till din fördel i ögonen på andra – i synnerhet dina överordnade.”, säger John McKee.

När man blir arg är det lätt att tappa fattningen och förlora sin objektivitet och självkontroll. Det i sin tur leder till konflikter och spänningar som inte gör någon nytta – det är helt enkelt totalt oproduktivt att bli arg. Så låt inte en våg av rättfärdighet skada ditt rykte på arbetsplatsen. Ta ett djupt andetag, fundera över saken och återkom med dina synpunkter med ett leende på läpparna och välgrundade argument.