Föregående Nästa

Husqvarna firar 325 år av innovativa framsteg

Husqvarna firar 325 år av innovativa framsteg
30 september 2014

Husqvarna Group är något så unikt som ett svenskt företag på 325 år som nu är en marknadsledande spelare på den globala arenan. Hemligheten är entreprenöriellt och innovativt arbete, tillsammans med en vilja att hela tiden bli bättre.

På Husqvarna Groups huvudkontor i centrala Stockholm finns en liten utställning precis innan för dörrarna. Här står några av deras mest kända produkter genom historien. Allt från de första gevären, som startade industrin vid Huskvarnaån, till symaskiner och motorcyklar. Om du vänder dig 180 grader ser du istället de produkter som i dag sprider Husqvarnas namn över världen, som till exempel tredje generationen av världens första robotgräsklippare, eldrivna motorsågar för professionellt bruk och Gardenas bevattningsprodukter.
– Ett företag som vårt representerar fantastiska möjligheter, bland annat till att vara med i en dynamisk verksamhet på en global arena. Många tänker bara på Sverige när de hör vårt namn och vet inte hur stora vi är internationellt, säger Kai Wärn, vd och koncernchef för Husqvarna Group.

”Det finns en vilja att göra ständiga förbättringar”

Program för resultatförbättring
Kai tillträdde för drygt ett år sedan. Det första han gjorde som vd var att skicka ut en enkät till företagets 100 högsta chefer världen över som ställde frågan vad de skulle vilja se för operativa och strategiska förändringar. Resultatet av undersökningen presenterades några månader senare.
– Jag ville ha en tydlig bild på hur ledarskiktet i världen ser på läget och kombinera de förbättringspunkterna med en egen analys. Utifrån denna grund har vi lanserat vårt Accelerated Improvement Program för att adressera resultatförbättring. Ambitionen är att fördubbla vår rörelsemarginal från fem till tio procent. Några av de största posterna relaterar till materialkostnaderna, komplexiteten i vårt produktutbud och en fokusering på vår försäljning av produktområden som vi är ledande på och där vi har bra lönsamhet.

Ingen kulturkrock
Att komma som ny till ett företag med lång historia och en företagskultur som överlevt många förändringar ställer vissa krav på ledaren. Något Kai verkar ha klarat galant.
– Jag tror mycket på tydlighet och fokus. Det händer väldigt mycket i ett företag och jag kan inte ha kontroll över allt. Det är mitt jobb att ordna täten i det vi gör. Sedan vill jag bygga en kultur där vi involverar och engagerar medarbetarna på ett bra sätt.

Alltid göra bättre
Det finns en stor stolthet bland medarbetarna på Husqvarna Group och Kai berättar om hur de lyckats sänka energiförbrukningen på den nya robotgräsklipparen med 70 procent jämfört med första generationens gräsklippare och minskat koldioxid­utsläpp från bensinprodukter.
– Medvetenheten om entreprenörskapet och företagets historia som lett till de marknadsledande positioner vi har i dag gör att många känner en rättmätig stolthet. Det finns också en vilja att göra ständiga förbättringar. Vi gör i dag de bästa motorsågarna men drivs av en vilja att ständigt förbättra dem. Här finns en ödmjukhet inför marknaden och kunden.

Publicerad 30 september 2014
Föregående Nästa