Föregående Nästa

Hon lämnade drömjobbet för krisande bransch

Hon lämnade drömjobbet för krisande bransch
08 februari 2017

Michelle Kadir var med och drev igenom den digitala revolutionen på Spotify. Efter sex år lämnade hon jättekoncernen för att ta sig an nya utmaningar i en krisande musikbolagsbransch. Nu har hon blivit utsedd till Årets supertalang 2017 av Veckans Affärer.

Annons

Michelle Kadir är målinriktad, driven och har en vilja att prestera högt. Det har hon fått från sina föräldrar, som bara var 23 år när de flydde till Sverige från krigets Kurdistan när Michelle själv var bebis. Det berättar supertalangen i en lång intervju med Veckans Affärer.

– De har alltid varit drivna och ville lära sig språket snabbt och plugga om allt igen för att få jobb. När man har en annan bakgrund måste man försöka extra hårt därför att man inte bedöms på samma sätt, säger hon till Veckans Affärer.

Under uppväxten i Sollentuna var musiken en viktig pusselbit. Men trots att hon sjöng i kör, spelade gitarr och bandade Svensktoppen insåg hon efter gymnasiet att talangen inte var tillräcklig för en karriär. I stället riktade hon in sig på sitt andra stora intresse, teknik. Det var mitt i IT-bubblan och hon började studera datateknik på KTH.

En dag under masterutbildningen 2004 gästföreläste Sony Musics dåvarande vd, Per Sundin, om hur fildelningstjänster växte explosionsartat och pressade skivbolagen. Han förmedlade en mörk bild av en svensk musikbransch som totaldippade. Michelle Kadir, som gillar problemlösning, blev inspirerad och fascinerad. Möjligheten att göra karriär inom det stora livsintresset uppenbarade sig.

Efter att ha gjort examensarbete för Sony Music började Michelle som trainee hos konkurrenten Universal Music. Några år senare blev hon den första kvinnliga anställda i Spotifys produkt- och teknikteam. En minst sagt utvecklande miljö att komma till, berättar hon.

– De första åren där är de bästa i min karriär vad gäller hur mycket man lärde sig och utvecklades. Det var så många kreativa genier runtomkring en. Vi levde ihop dag och natt, åt lunch ihop, jobbade sent, käkade middag ihop, sedan gick vi ut och festade och sedan kom man tillbaka till jobbet. Det var superkul, säger hon till Veckans Affärer.

Ända sedan hon började sin karriär har hon varit taggad på att sätta grunden för hur folk skulle konsumera musik. Efter sex år på Spotify hade hon nått dit men såg fortfarande vissa problemområden, till exempel kring hur artister sajnades och hur man sedan arbetade vidare med dem. När hon blev erbjuden jobb på Sony Music 2015 insåg hon att hon skulle kunna påverka just den sidan och tackade ja.

Hon har dock fått med sig mycket från Spotify, inte minst en entreprenörsanda; att pusha gränserna, att våga testa och att våga misslyckas.

– Generellt tror jag att folk ibland är så rädda att misslyckas att de inte tar tag i saker eller låter saker ta för lång tid när det hade varit bättre att bara köra och testa. Saker behöver inte vara perfekta. Det viktiga är att man blir färdig.

I Veckans Affärer kan du läsa hela intervjun med Michelle Kadir.

Frida Svensson/Shortcut
Publicerad 08 februari 2017
Föregående Nästa