Föregående Nästa

Hon cashar in på bröllop

Hon cashar in på bröllop
15 juni 2010

Hon råder Victoria att inte glömma gummistövlarna på lördag och har skapat presenterna som gör dig till den perfekta bröllopsgästen. Här är hennes bästa entreprenörstips.

Annons

Anna Trulssons sajt Gueststar, med taglinenen ”Bli den perfekta bröllopsgästen”, erbjuder bröllopspresenter med en rolig twist. Än så länge ligger två produkter ute, Hippaboken och SmekmånadsDagboken, men fler idéer ligger i startgroparna och det finns en inspirationsblogg. Idén är att skapa ett forum för annorlunda bröllopsidéer:
–  Det är inte alla som vill gifta sig efter konstens alla regler och jag ville starta en bröllopsrelaterad sajt där man bryr sig mer om att vara personlig än att hålla hårt på traditioner. Jag tror att de personliga inslagen på ett bröllop är mer minnesvärda än huruvida gästerna är korrekt klädda eller inte.

 

Idén föddes när Anna organiserade sin systers möhippa. Hon ville ge henne något personligt som samtidigt kunde bli ett minne från möhippan, men kunde inte hitta något passande i butikerna. Eftersom hon precis hade slutat sin utbildning i grafisk design kom idén till en specialgjord mina-vännerbok för möhippan ganska naturligt. 
– Sedan dess har jag gjort liknande böcker till vänner och bekanta och eftersom de alltid har blivit otroligt uppskattade kom jag till slut fram till att jag ville testa att sälja dem på nätet.

 

Att hitta tid och ork vid sidan av sitt ordinarie jobb som art director på Ving har varit Annas största utmaning. Men värt det:
–  Det var en otroligt häftig känsla när den första beställningen kom in, att någon ville köpa en produkt som jag hade gjort! Jag blir fortfarande superglad varje gång det plingar till i inboxen för beställningar.

 

Det går bra för Gueststar. En ny produkt är på planeringsstadiet och företaget växer – till och med utanför Sveriges gränser:
– Jag är sugen på att lansera sajten i England eftersom det är en mycket större marknad. Jag har redan en agent där, så det är bara att börja annonsera och fixa en betalningsfunktion så att jag kan ta emot utländska beställningar.

 

Och Anna tycker inte det känns fel att casha in på bröllop: 
– Det är roligt att folk kan använda mina produkter för att minnas sitt bröllop. Det känns stort att folk kan plocka fram dem flera år senare och minnas sitt bröllop med ett leende.

 

 

På lördag gifter sig Victoria och Daniel, kommer du att titta?
– Jag kommer nog inte att titta så mycket på bröllopet, men hennes klänning vill jag gärna se! Kan hända att jag kollar lite extra på dukningen och trycksakerna för inspiration. Jag har tänkt tanken att skicka en bok, jag får skynda mig i så fall!

 

Har du någon hälsning till dem?
– Ta på er gummistövlar om det regnar! Det gjorde jag på mitt utomhusbröllop vid den här tiden förra året, det öste ner regn men jag var torr om fötterna och hade dessutom bekvämast dansskor av alla.

 

3 snabba till Anna:

Vad har du för tips till andra småföretagare?
– Att ha tålamod och att våga. Mycket som känns svårt i början blir till rutin så småningom. Det kan vara svårt att vara ensam om alla beslut och att inte ha någon att bolla idéer med, så jag brukar använda både familj och vänner som bollplank.

 

Hur ska jag våga förverkliga min idé?
– Börja i liten skala så att projektet inte känns oöverstigligt, det är lättare att ta en utmaning i taget än alla på en gång.

 

Men om jag inte hittar någon idé som ”duger”?
– Testa din idé på vänner och familj eller en liten testgrupp. Då kan det komma fram vinklingar som du inte själv har tänkt på. Om idén fortfarande inte känns klockren så kanske det är läge att spåna vidare. ”Kill your darlings” är något av det första man får lära sig i min branch.

 

Ebba Arnborg
Publicerad 15 juni 2010
Föregående Nästa