Föregående Nästa

3 raggar ny arbetskraft bland egna kunder

Mattias Segelmark är personaldirektör på 3.
12 december 2014

Mobiloperatören 3 erbjöd 15 000 kunder att komma på anställningsintervju. CV:t kunde de lämna hemma. Mattias Segelmark, personaldirektör på 3, förklarar initiativet för oss.

Annons

Varför gick ni tillväga på det här sättet?
– Det finns flera anledningar. För det första når vi inte tillräckligt många kandidater med gamla hederliga jobbannonser i de traditionella kanalerna. För det andra har de som kommer hit i dag redan en relation till 3 som kunder. Men den viktigaste anledningen är att vi värderar personlighet och attityd otroligt högt på det här företaget. Hos oss har man en chans att göra karriär även om man råkar sakna ett digert CV. Det är också en chans att bedriva lite kundvård, vi ber kandidaterna att utvärdera oss som företag och berätta vad vi kan göra bättre.

Vilken typ av tjänster är det som ska tillsättas?
– Det handlar om heltidstjänster inom sälj och kundservice. De som börjar hos oss får gå igenom en gedigen utbildning, så även om de saknar erfarenhet från början kommer de att ha ordentligt med kött på benen när det är dags att börja jobba på allvar. Vi anställer 600 personer varje år. I dag har 121 anmält intresse av att få komma hit.

Hur är intervjuerna upplagda?
– Det är 15-minutare där vi känner av varandra, frågor ställs åt båda hållen så att säga. Vi stämmer av målsättning och ambitioner och klurar på var den här personen skulle passa in bäst. De som kom hit fick även träffa många medarbetare som på ett konkret sätt illustrerar hur det är att jobba hos oss.

Har ni rekryterat folk utan CV-krav förut?
– Ja. Vi provar hela tiden nya sätt att förnya rekryteringsprocessen. För en tid sedan provade vi med auditions och rollspel, till exempel. Att sitta på en traditionell intervju inne hos personalchefen är absolut inte alltid det bästa alternativet.

Men ni bortser väl inte från CV och erfarenhet över hela brädet?
– Absolut inte. Ska vi anställa en jurist, till exempel, måste vi ju veta att personen har den utbildning som krävs för att kunna göra sitt jobb. Controllers får gärna vara ekonomiutbildade. Men inom sälj och kundservice är personligheten avgörande på ett helt annat sätt. Med det menar jag inte att det inte har betydelse inom de tyngre befattningarna. Förra veckan anställde vi just en ny jurist. Hon var inte den mest erfarna av våra kandidater, men vi föll för hennes personlighet.

Billy Ekblom
Publicerad 12 december 2014
Föregående Nästa