Hennes affärsidé: din oförmåga att diska
6 Nov 2012 kl: 00:00

Hennes affärsidé: din oförmåga att diska

Det började på Berghs school of communication. Maria Loohufvud skulle bestämma sig för ett examensprojekt och hade länge tänkt rikta in sig på ett specifikt område.

– Jag är väldigt intresserad av jämställdhet och ville kombinera det med form på något sätt. Göra något som man kunde ta på och var först inne på en tapet eller något annat som kunde leva vidare efter utställningen.

 

Resultatet: ett spel

Istället blev det ett spel – ”Komma lika” som fick en hel del uppmärksamhet i pressen när det presenterades vid examensutställningen.

– Jag hade läst någonstans hur man kan värdesätta hushållssysslor eller hemarbete.  Där hade det översatts till pengar eller tid, men jag kände att jag inte ville blanda in pengar eftersom jag inte tyckte att man skulle kunna köpa sig fri. Därför blev det poäng i form av magneter som bildar ett mönster – som gör att man kan se mönstret i vardagen bokstavligt talat.

Dammsugning, disk, tvätt och annat mer eller mindre spännande hemmajobb ger alltså utdelning i form av att man får en tydlig bild av vem som gör vad. Kylskåpsdörren är spelplanen.

 

Två år senare

Men att prototypen var klar innebar inte att spelet var färdigt för att börja säljas. Tvärt om. Och eftersom Maria och hennes kompis Anton Hull var i uppstartfasen av en designstudio fick ”Komma lika” ligga på is i nästan två år innan det var dags för en regelrätt satsning.

– Då hörde jag av mig till spelförlaget Mindtwister som hade sagt innan att de var intresserade men inte hade tid just då. Plötsligt var tajmingen rätt.

Efter att Maria, hennes kompanjon Anton och förlaget hade lagt ungefär ett år på utveckling av spelet, förpackningsutformning med mera, började spelet att säljas i butik i somras.

 

Vad har varit svårast med det arbetet?

– Att allt tar dubbelt så lång tid som man tror. Just för att ”Komma lika” varit mitt eget projekt så har jag haft väldigt svårt att släppa det ifrån mig och tänker hela tiden att det kan bli ännu bättre. Därför är det bra med ett förlag som har deadlines.

 

Hur stor del av försäljningen får du ta del av?

– Jag har royalties på det som säljs och jag får även sälja spelet själv. Då tjänar jag mer, men å andra sidan så är det skönt att ha förlaget i ryggen. De har bra kontakter. Det blir svårt att leva på försäljningen om det bara säljs i Sverige även om det går bra, men nu börjar andra länder bli intresserade och det är ju kul. Spelet säljs bland annat redan i Frankrike.

 

Blir det ett ”Komma lika” för arbetslivet?

– Vi har pratat om det. Eventuellt blir det en app också. Vi får se hur det går!

 

Maria Loohufvuds 5 tips till dig som har en idé:

1. Bered ordentligt med tid för det. Du kommer inte hinna att göra det bara på kvällarna. Jag tog en dag i veckan som var avsatt bara till Komma lika. När man väl har bestämt sig så behöver man avsätta tid som är helig för projektet.

2. Om du vill göra ett spel, ta kontakt med förlagen.

3. Ställ upp i någon tävling. Jag var med i Venture cup, som egentligen är en affärsidétävling för tillväxtföretag, men det var bra för mig eftersom jag fick deadlines, skriva deadlines och affärsplan. Det viktigaste var också att jag fick kontakter och pepp från andra som var med.

4. Om det känns motigt ta lunch med någon som är på samma nivå med sin idé eller träffa folk som kan inspirera dig på något sätt. Det har jag gjort en hel del genom att äta lunch med olika människor som kan bidra med energi.

5. Håll inte för mycket av din idé för dig själv. Be om hjälp och tips och var inte så rädd för att be folk att tycka till. Jag hade till exempel många som provspelade spelet och var ärliga med vad de tyckte.

 

 

MARIA LOOHUFVUD

AKTUELL: Med spelet ”Komma lika” som fokuserar på jämlikhet i vardagslivet.

ÅLDER:31

BOR: Stockholm

UTBILDNING: Berghs skola of communication, gymnasiet Södra Latins musiklinje, har också pluggat teater på Wendelsbergs folkhögskola och etnologi på Södertörns högskola.

KARRIÄRMÅL: Att min och Anton Hulls designstudio Pasadena ska växa och att kunna utveckla fler idéer.

KURIOSA: Pasadena studio ger också ut tidningen ”Bänken” som kommer ut fyra gånger om året. Varje nummer handlar om en person och trycks i 800 exemplar.