21 Feb 2011 kl: 00:00

Hej medlem: Sabina rekryterar via sociala nätverk

Sabina Dernelid driver rekryteringsföretaget adSteam, som hittar rätt kandidater för jobben via sociala media.

− Som rekryterare vill man ha ett urval som passar för tjänsten och nå även dem som inte söker aktivt – det gör man genom sociala nätverk. Dessutom kostar det mindre och ger mer frihet att utforma sökningen efter tjänsten.

 

Hur går ni tillväga?

− Vi postar efterlysningar som vi ser till sprids av dem som har många besökare och följare, eller de som har viktiga kontakter i rätt målgrupp.  I vissa fall söker vi även upp kandidater.

 

Hur kan jag som arbetssökande hitta jobba via sociala nätverk?

− Skriv ner dina erfarenheter, intressen och utbildningar på LinkedIn och BranchOut på Facebook. Försök att hitta en röd tråd och använd ord som du tror är viktiga sökord för de tjänster du vill ha. Vårda ditt personliga varumärke och var medveten om bilden du sänder ut så att den går ihop med det du vill uppnå.

 

När grunden är lagd handlar det om att kommunicera. Dels i forum, där du har chansen att visa vad du kan, och dels direkt med kontakter. Se till att alla vet vad du söker och vart du vill nå. På så sätt kommer du att få aktuella tips och tjänster skickade till dig samtidigt som du ökar chansen att bli hittad.

 

Hur privat ska jag vara med min facebook-profil? Kan jag missa jobb om jag är för personlig, eller om jag döljer den helt?

− Jag tycker inte att det finns någon generell regel för vad man kan eller inte kan visa, istället tycker jag att man ska vara medveten om vad man visar och fundera över om det går ihop med det man vill uppnå. Om du ser till att vara dig själv så kommer du i kontakt med arbetsgivare och andra som söker just dig. Sedan finns det ju alltid viss vett och etikett i olika sammanhang – vad man säger och inte säger − men det är något varje person själv måste avgöra.

 

Och hur kan jag som arbetsgivare använda sociala nätverk?

− Att ha företagssidor och Twitterkonton med tydliga mål skapar en direktkontakt med målgruppen. Där har du möjlighet att kommunicera med människor som är intresserade av dig och få snabb feedback. Det krävs en del arbete för att bygga upp bra sidor med relevant och uppdaterat innehåll, men lyckas du så har du de mest motiverade kandidaterna endast ett klick bort vid nästa rekrytering.’

 

Hur hittade du till Shortcut?

− Jag blev tipsad av en vän. Nu är jag ofta inne och diskuterar i forum, läser artiklar och håller kontakt med andra medlemmar.

 

» Spana in Sabinas Shortcutprofil och ta kontakt!