”Har du idéer och drivkraft kan du avancera snabbt”
10 Jun 2015 kl: 00:00

”Har du idéer och drivkraft kan du avancera snabbt”

Sverige är begreppet Real Time Bidding relativt okänt. I USA däremot har det revolutionerat internetmarknads­föringen. Mediehuset Schibsted var först i Sverige med att anamma trenden och låter numera annonsörer få buda på annonsvisningar till den typ av målgrupp de vill nå ut till. I realtid. Robert Johansson, Head of Programmatic, och hans kollegor på Schibsted Products & Technology ligger bakom teknikplattformen som gör det hela möjligt.

Först med det senaste, är det Schibsteds devis?
– Ja, innovation och entreprenörskap är två nyckelord inom Schibsted. Vi är modiga, hoppar på trender tidigt och sätter agendan för framtiden. Från att ha varit en traditionell mediekoncern och mest känt för varumärken som Aftonbladet och SvD sker nu den digitala tillväxten även på andra sajter i koncernen, som till exempel Hitta, Blocket, Prisjakt och Mötesplatsen. Den Real Time Bidding-plattform vi har utvecklat kopplar ihop annonsköpare, som mediebyråer, med de annonsplatser som finns tillgängliga på våra egna såväl som på våra samarbetspartners sajter. Fördelen för annonsörerna är att de kan välja bland en mängd intressanta annonsplatser som är samlade på ett och samma ställe och de kan själva styra hur mycket de betalar för sin annonsplats. Våra säljare har fått en mer rådgivande roll och ger vägledning om vilka sajter och vid vilken tidpunkt som annonsörerna kan nå sin specifika målgrupp.

Vad har varit din roll i satsningen?
– Jag rekryterades för att bygga upp Real Time Bidding på Schibsted och är en av en handfull svenska specialister på området. Redan när jag tog examen i marknadskommunikation och IT för fem år sedan förstod jag att Real Time Bidding skulle kunna bli en framgång i Sverige och bestämde mig då för att utveckla en kompetens inom området. I dag har jag en nyckelroll när det gäller utbildning och utveckling av Real Time Bidding på Schibsted. Jag fungerar som en länk mellan utvecklarna och säljarna och har även en hel del kontakt med våra annonsköpande kunder.

Vilken kompetens behöver ni för att fortsätta växa?
– Vi behöver medarbetare som förstår teknik, vare sig det handlar om att utveckla appar, designa hemsidor eller programmera. Affärsområdet jag tillhör, Schibsted Products & Technology, har bara ett halvår på nacken men vi har redan rekryterat ett femtiotal utvecklare och byggt upp hubbar i London, Stockholm och Oslo. Vi erbjuder en fartfylld, utmanande och internationell miljö att jobba i, du får vara med och bygga upp teknikplattformar som ska lanseras i 29 länder. Har du bra idéer och stark drivkraft har du möjlighet att avancera snabbt.

Gäller det oavsett kön?
– Absolut! Jag uppmuntrar verkligen tjejer med IT-kompetens att söka sig till Schibsted. Vi arbetar intensivt med att öka jämställdheten och mångfalden inom koncernen och är övertygade om att team som består av medarbetare av olika kön, bakgrund och etnicitet presterar bättre och skapar en mer stimulerande arbetsmiljö.