18 Sep 2009 kl: 00:00

Har du en personlig reklambyrå?

Jag tror faktiskt fler bryr sig om att få ett jobb – eller till och med att få sitt drömjobb än vad som bryr sig om sin fysik. Jämförelsen i början kanske till och med är i underkant?

För det första – och nu vänder jag mig till dig som är mest skeptisk: Det jag pratar om är naturligtvis redan här. CV-Skolangår alltmer mot att bli en reklambyrå för individer, från att bara vara ett gäng passionerade cv-skrivare.

Behovet är inte nytt. Det var länge sedan det gick att få jobb utan att marknadsföra sig. Personlig marknadsföring eller inte är inte längre ett val. Valet är att göra jobbet själv, eller att ta hjälp. På samma sätt som du väljer att själv byta till vinterdäck på bilen, eller ta hjälp.

Jag AB – en 12 år gammal firma

Tom Peters introducerade begreppet Me Inc i sin artikel ”The Brand Called You” redan 1997. Jag AB. Ditt personliga varumärke. Du är med andra ord ett varumärke och det har du säkert redan hört.

Det är många som tror på och predikar detta resonemang i dag. Men i så fall, varför ska vi stanna där? Ska vi inte dra metaforen till sin spets? Löpa linan hela vägen ut. Det är enkelt. Det är bara att ta allt du känner till om ett varumärke och överföra till dig själv.

Ett av varumärkets mest fundamentala beståndsdel är en logotyp. En logotyp används för att du ska känna igen varumärket så att du ska kunna kunna köpa produkten igen. Det används också för att skilja företaget från andra inom samma nisch.

Urskiljning och igenkänning alltså. Två extremt centrala delar i jobbsökning. Med andra ord bör du skaffa din egen logotyp. En namnlogga som inte bara skiljer ditt namn från andra genom kombinationen av bokstäver, utan även i sin grafiska utformning. Dessutom är det ju svårt för oss med vanliga namn att skilja oss från mängden.

Återigen, det här är ingen fantasi utan något vi jobbar med i dag. Min kollega pratar till och med om att tatuera sin egen logga på axeln.

Tillbaka till det som populärt brukar sägas vara ursprunget till varumärkets definition. På engelska brand av branded, efter ranchägarna i vilda västern som brännmärkte sin boskap så att ingen annan skulle få för sig att lägga vantarna på den.

Nu sluts cirkeln på något sätt i och med att vi brännmärker oss själva. Dock med motsatt innebörd. Du vill att någon ska lägga vantarna på dig för att erbjuda dig det bästa jobbet. Utvald och handplockad.

Om jag fortsätter jämförelsen inser vi att även individer behöver marknadsplan, profilprogram, kampanjer, strategier och reklammaterial. Det är här din personliga reklambyrå kommer in.

Galet, säger du kanske. Men visst finns det alltid personer som gör lite mer än andra för att nå sina mål?

Tävlingen där 2:a plats inte räknas

Håller du med mig om att söka jobb kan liknas vid en tävling? Om än med något oklara regler. Vi har en massa deltagare, kan vara hundratals. En av dessa ska koras som vinnare i den stenhårda tävlingen. Silverplatsen ger nämligen ingen utdelning – guld är det enda som räknas.

Jag skulle vilja säga att det finns två sätt att bli bäst inom en idrott. Antingen kan man träna stenhårt inom de konventioner som finns. Självklart kan man inte bryta mot regelboken, men oavsett hur tjock regelboken är finns det alltid utrymme för utveckling. Det finns områden som är oskrivna. Därför finns ett annat sätt att nå seger på. Förutom stenhård träning kan du även utmana konventionerna och hitta nya vägar.

Vi kan börja med att titta på vår alldeles egen Jan Boklöv som uppenbarligen tyckte att: ”Det måste finna ett bättre sätt att göra det här på” och utvecklade V-stilen inom backhoppning. Hånad till en början. Totalt dominerande lite senare.

Någon som ville bli världsmästare i höjdhoppning kunde göra allt för att bli bäst på att flyga över ribban i saxstilen. Eller så kunde man tänka att: ”Det måste finnas ett bättre sätt att göra det här på” och utveckla dykstilen. Richard Fosbury nöjde sig inte där heller utan tänkte samma tanke igen. Resultatet: the Fosbury flop. Vem står på tur?

Därför kommer det även finnas tävlande inom jobbsökning i kategori två. Det vill säga människor som inte nöjer sig med att skriva det bästa konventionella cv:t. Utan som kommer att utveckla det. Som kommer att jobba med färg och form, humor och förmedlande av personlighet. Som inte nöjer sig med dokumentformatet utan spelar in film, bygger webbar, bloggar, skriver nyhetsbrev och tatuerar in sin namnlogga på axeln. Som kommer att ta till alla till buds stående medel. De kommer att utmana konventioner och när en visitkortsfilm är lika comme-il-faut som V-stilen kommer behovet av personliga marknadsföringstjänster att öka drastiskt. För hur tränger du igenom då?

Fortsättning följer…

Prenumerera på Den personlige marknadsföraren för nästa del