24 Feb 2011 kl: 00:00

Här är Shortcuts nya expert på CV och personlig marknadsföring

Tänk om din gamla chef direkt tänkte på dig när ett spännande jobb blev ledigt. Eller om en människa du aldrig har pratat med hör av sig och säger ”jag har hört att du är enormt duktig på …”. Vare sig du är ute efter ett nytt jobb, att göra karriär eller att sälja in dig själv handlar det om en sak: ditt personliga varumärke. Något som Pelle Mårtenson, det nyaste tillskottet i Shortcuts expertpanel, är expert på.

– Ditt varumärke hjälper dig att lyckas. Det kommer att skilja dig från konkurrenterna och göra att folk kommer ihåg dig, menar Pelle.

 

Han förklarar att personlig marknadsföring handlar om alltifrån hur du får ditt CV att sticka ut och hur du ska bete dig på en intervju till hur du nätverkar bäst och använder sociala medier och film för att marknadsföra dig.

– Första steget i ditt varumärkesbyggande är att svara på frågorna ”vad vill du” och ”vad kan du”. Du måste peka på det som gör dig unik.

Pelle poängterar hur viktigt det är att jobba med sitt varumärke och att tänka långsiktigt:

– CV-databaser går det inte att sätta höga förväntningar på, det handlar om att vara aktiv. Bästa strategin för att få ett nytt jobb är att utnyttja ditt nätverk. Berätta för dem att du söker jobb, och framför ditt ”erbjudande” på ett snärtigt sätt så att de lätt kommer ihåg det och kan föra det vidare, säger han och fortsätter:

– De flesta slutar att tänka på varumärket när de väl har fått ett jobb, men låter de ”kampanjen” istället gå på sparlåga blir det mycket lättare nästa gång de vill byta jobb.

 

Pelle tipsar om att använda Shortcut för att bygga sitt varumärke.

– Skriv ditt erbjudande i din profil, skaffa ett bra foto och nätverka – både i forum och klubbar, men ta ännu hellre kontakt med intressanta personer och träffas. Event är bra för att nätverka. Gillar du att skriva är att blogga också ett bra och enkelt sätt att nå ut för att visa vad du gör och kan.

Shortcut är nämligen ingen ny bekantskap för Pelle som är medlem sedan sex år tillbaka.

– Jag har själv haft stor nytta av Shortcut och fick mina första kunder via nätverket. Jag har träffat intressanta personer som har hjälpt mig, skaffat samarbeten och till och med anlitat personer för att jobba för mig via Shortcut.

 

 

Vill du veta hur du fixar ett snärtigt erbjudande, hur du glänser på intervjun eller hur du får ditt CV att bli valt i ansökningshögen? Som premiummedlem på Shortcut kan du fråga Pelle om allt som rör personlig marknadsföring – ställ din fråga till Pelle här eller sno åt dig av tipen han har gett till andra!