Föregående Nästa

Hans deckare blir Hollywoodfilm

Hans deckare blir Hollywoodfilm
14 augusti 2009

Dag Öhrlund bildar tillsammans med Dan Buthler (som han fick kontakt med via Shortcut) författarduon bakom den populära deckaren Mord.net som nu blir Hollywoodfilm. Dessutom har hans reportage och bilder publicerats över hela världen. Här berättar han om spännande möten och ger tips kring säljande texter, författande, samarbetspartners och karriär.

Annons

Vem är du? Berätta lite om dig själv!

Historieberättare sedan 35 år. Humoristisk, delvis handikappad cyniker som alltid pendlar mellan hopp och pessimism.

Vad tycker du om ditt jobb? Vad är roligast och vad är största utmaningen?

Mötet med andra människor, att få berätta deras historier och mina egna, på ett underhållande och berörande sätt, är utmaningen och belöningen.

Berätta något roligt som hänt dig på jobbet!

Det skulle ta tid att berätta allt det intressanta! Att möta den dödsdömde mannen som suttit i 27 år på San Quentin-fängelset för att han försvarat sin våldtagna dotter. Att fotografera Dustin Hoffman när han just fått en Oscar, mannen som fick en gris av sin fru när hon skilde sig och försvann, eller den mördade som nyss spolats upp på stranden Copacabana! Livet har bjudit på så mycket.

Beskriv din karriärväg lite kort!

Vad är en ”karriär” och varför ska man nödvändigtvis göra en? Trött på begreppet. Jag har fått leva ett liv där jag har gjort det jag älskar mest. Det räcker.

Vad är din karriärdröm?

Min dröm är att få fortsätta göra det jag tycker mest om.

Vad är det mest spännande i ditt liv/din karriär just nu?

Att se mina nära utvecklas. Att skriva fler böcker som människor vill läsa.

Vilka är dina bästa karriärtips?

Gör det du är bäst på. Följ magkänslan, ta det andra säger med en nypa salt. Sträva efter att vara en människa som törs se dig själv i spegeln. Miljoner, aktier, företag kommer och går som dagsländor. Du och ditt samvete består. Och glöm inte att leva.

Hur hittade du till Shortcut?

Shortcuts redaktör bad mig skriva en elak krönika om akademiker, vilket jag gjorde. För bra, eftersom den redigerades ner till något väldigt snällt… :o)

Du har tillsammans med Dan Buthler skrivit fem böcker, bland annat deckaren Mord.net som nu blir Hollywoodfilm. Ni kom i kontakt med varandra via Shortcut. Vilka råd har du till andra som söker efter en samarbetspartner? Hur väljer man rätt?

Inte fan vet jag. Jag blev uppringd av en galning, tänkte slänga på luren men lyssnade på honom i fem minuter, vilket kom att ändra hela mitt liv! Varning alltså, eller – gör som jag! :o)

Hur fungerar ditt och Dans samarbete – vem gör vad och hur ser processen ut från idé till färdig bok?

Jag kan inte tänka. Han kan inte skriva. De stunder vi orkar med varandra träffas vi, odlar dessa olikheter och utvecklar en idé. Sedan sitter vi ner och detaljodlar en synopsis, varefter jag går hem och skriver.

Mord.net kommer att bli film – vad kommer din roll att vara i det arbetet?

Ingen. När man skriver på ett sådant kontrakt adopterar man bort sin baby för alltid, ger bort alla rättigheter. Förhoppningsvis kan jag återvända till min gamla bostadsort Hollywood för att få vara med som åskådare en av inspelningsdagarna.

Du har skrivit och fotograferat för flertalet böcker – hur går man tillväga om man vill skriva och ge ut en bok – rent praktiskt?

Börja aldrig med ”jag vill skriva en bok – men om vad?” utan ”jag har något viktigt jag vill berätta”. Utveckla en bra synopsis. Bomba förlagen med den. Ta refuseringar med mod. Ge aldrig upp. Brinner du för något kommer det förr eller senare att lyckas. Troligen senare.

Dina reportage och bilder har publicerats i mer än 150 tidningar i 20 länder och du medverkar regelbundet som kolumnist i tidningar och på Internet – hur gör du för att få så många uppdrag?

När jag bodde i Hollywood jobbade jag målmedvetet med att producera bra grejor och byggde internationella ”nätverk” långt innan ordet blev mode. Mina duktiga agenter i många länder spridde mina texter och bilder brett, sedan gled det vidare. Men jag fick snabbt lära mig att jag aldrig är bättre än det jag lämnade i går. Att leva på gamla dagrar fungerar inte.

Vad är receptet för att en text ska ”sälja sig” – för att få folk intresserade?

Det ska finnas en käftsmäll i första stycket som får människor att intressera sig. En uppåtrygg i mitten och ett slut som får människor att tänka efter. Men framförallt måste varje god text verkligen ha något att berätta…

Vad blir nästa projekt för dig?

Dan och jag har ett – vårt förhoppningsvis mest begåvade hittills – bokmanus i pipeline. Det ska naturligtvis färdigställas, och på det ligger betydligt större krav än tidigare. Jag har också privata projekt – saker som tynger mig och borde ut – att ta vara på. Dessemellan pockar viktiga saker i verkligheten – relationer och ansvar.

 

Här finns Dags profil och kontaktinformation.

Shortcut Redaktion
Publicerad 14 augusti 2009
Föregående Nästa